Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem blir bäste svensk?

Annons

- Frågar du mig, så visst tycker jag det, säger Thomas. Och Citroën är ingen dålig bil, så chansen finns.

Du har tagit topplaceringar tre år i rad. Trea med Ford Focus. Fyra med Toyota Corolla. Tvåa med Mitsubishi Carisma. Har det ingen betydelse vilken bil man kör om man är en duktig förare?

- Jodå, visst har det det. Men är man duktig förare och har en halvbra bil - då kan man nå goda resultat ändå. Men är man en dålig förare, hjälper det inte hur bra bil man än har.

Du kommer till start med en rätt så oprövad bil. Din Citroën har bara nästan varit med i ett rally.

- Ja, det var lite försmädligt i Monte Carlo. Fyra bilar gick åt skogen på grund av ett fabrikations- fel. Härdningen av kolvbultarna var fel gjord, så vevstakarna lossnade och slog sönder motorblocken.

Det är åtgärdat nu?

- Ja, nu är härdningen gjord på rätt sätt. Så nu hänger det på mig om det ska bli några placeringar. Men det är ändå en viss skillnad på förra året och i år. Då körde jag en bil som var utprovad hur mycket som helst. Nu kör jag en bil som vi vet väldigt lite om hur den kommer att fungera i ett vinterrally. En sak vet jag dock - och det är att Citroën är en liten bil - det är en fördel när det blir mycket snövallar och trånga kurvor.

Saknar du din "gamla" codriver?

- Tina Thörner? Självklart. Det är som ett äktenskap - det är inte lätt att bli av med den man trivs med. Men vi var ense om att det inte skulle fungera så länge jag kör en fransk bil. Så våra vägar fick skiljas åt - för den här gången.

Var det ett krav från Citroën att du skulle ha en fransk codriver?

- Mer eller mindre. Men jag har haft Denis Giraudet som kartläsare tidigare - i tre rallyn 1996-97. Han är mycket trevlig och duktig. Och framför allt så talar han franska. Fransmännen i serviceteamen kan ingenting annat än franska, och det gör det oerhört svårt att göra sig förstådd när man som jag knappt kan ett ord franska.

Ett språk som inte heller Tina behärskade.

- Precis. Där var problemet. Hur förklarar man vad det är för fel på bilen om ingen i bilen talar samma språk som servicepersonalen? Hur förstår man vad servicekillarna säger åt en vid servicekontrollerna och - än värre - i knastriga kommunikationsradioapparater? Både Tina och jag satt som levande frågetecken ibland under förra året, då vi körde åt Citroën. Denis är ju också franskspråkig, men han talar dessutom klockren engelska, så vi kan kommunicera. Men jag tror avgjort inte att vi kommer att åka fortare för att han åker med.

Hur går det nu då? Kommer du och Denis att vara före Kenneth och Tina i mål i det här rallyt?

- Jag tror jag kan säga att det blir jag! I vart fall hoppas jag det. Jag tror nämligen att Citroën är en klart bättre bil än Skoda - och det avgör.

Mer läsning

Annons