Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkommen ändring

Annons

För Tomas gör ingen hemlighet av att en seger är målet.

- Topp tre ska vi vara och det måste vi vara om vi inte ska halka efter i kampen om mästerskapet.

Viktminskningen är resultatet av en regeländring som gör att de framhjulsdrivna bilarnas minimivikt sänks med 20 kilo.

-Det är inte fel med den regeländringen. Det är viktigt att mästerskapet är jämnt, tycker Tomas.

STCC har tittat på hur det gått i WTCC där man testat den här regeln i två tävlingar eftersom BMW-bilarna var för överlägsna från början.

- Där har det blivit betydligt jämnare efter viktändringen. Så det här kommer att bli bra. I alla fall för oss.

Det är inget ovanligt att reglerna ändras inom STCC. För några säsonger sedan var Alforna för snabba på rakorna och då tilläts BMW och Volvo höja varvtalen till 9 000 varv.

- Och det har levt kvar. De får köra med 9 000 varv medan vi bara får ha 8 500 varv.

BMW tog en dubbelseger i premiären på Knutstorp. Thed Björk och Richard Göransson "belönas" för det med extra vikt på Gelleråsen. Björks bil blir 40 kilo tyngre och Göranssons 25 kilo.

Finns det då någonting att tar bort på bilen för att få ned vikten?

-Jag får väl ut och springa mer, svarar Tomas med ett skratt.

-Nej då, det finns lite att plocka bort här och där. Man får ta bort lite grann överallt.

Så Tomas ser fram emot Gelleråsen. Inte minst på grund av att det är en bana där han lyckats bra sedan han började med STCC 1999. När han kommit i mål där har han alltid varit på prispallen.

Sedan vet han att han har en snabb bil. I Knutstorp var han och Richard Göransson snabbast i finalen och vid förtesterna på Gelleråsen för en månad sedan var han snabbast.

Dessutom får han bra hjälp av JAS, som utvecklar Hondan hela tiden. Till helgens tävlingar kommer exempelvis en helt ny motor.

- Jag får bättre grejer hela tiden, förklarar Engström, dock utan att precisera vad det handlar om.

Hemlighetsmakeriet är stort hos alla stall och ingen vill avslöja vad de håller på med.

-Det gäller att inte stanna i utvecklingen och helst ska man ju ligga lite före.

Trots allt det här är det på banan det ska avgöras och på Gelleråsen lovar Tomas betydligt roligare race än på Knutstorp.

-På Gelleråsen är det mer fart och det är lättare att köra om. Det är inte så lätt att köra defensivt och stänga den som kommer bakifrån eftersom det är lätt att lura sig förbi.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons