Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tio sekunders lycka

Annons

Tomas startade i femte startled som bil nummer tio.

Han hade taktiken klar för sig:

-Jag skulle ta det lugnt och inte blanda mig i några tokigheter. Det gick också lugnt och fint till en början och jag gick in för att ligga tätt bakom Thed Björk som jag hade framför mig.

Tomas fick också en bra start och tog sig förbi några bilar och fick innerkurvan.

-Ligger man där kan ingen köra om.

Han klarade av den första kurvan efter starten. I ingången till den andra kurvan hände det:

-Det bara small till i bakänden på bilen och jag for över banan in i räcket. Sedan var det slut. Jag förstår inte hur det kunde hända. Men jag blev väl påkörd av någon som också fått sig en smäll.

Tomas fick se resten av racet från sandfållan bredvid banan.

-Jag vet att om man klarar de två första kurvorna så hade jag gjort ett bra race. Topp fem helt säkert. Vi gjorde bra depåstopp på träningen på förmiddagen där vi var nere i elva sekunder.

Men även på förmiddagen strulade det en del. Tomas körde tre kilometer för fort ut ur depån och fick böter.

Tomas var inte den ende som tvingades se racet från sidan. 22 bilar startade, sju kom i mål.

-Det är egentligen helt otroligt. Det har nästan inte hänt något tidigare och så händer allt nu.

Det blev "lättviktarnas" dag på Mantorp, det vill säga de bilar som inte hade extravikter i bilen på grund av tidigare placeringar. Tre BMW-bilar i topp med Richard Göransson som etta.

-Det tightar till sig i mästerskapet nu, konstaterade Tomas, som trots kraschen fortfarande är med i toppen.

Han ligger trea men med samma poäng som Richard Göransson.

Leder gör fortfarande Thed Björk som fick poäng som sista bil som fullföljde de 40 minuternas race.

-Det var mycket skador på Hondan. Det är inte bra. Men som tur är, är det fyra veckor till nästa race på Falkenberg.

-Taktiskt sett är det bra att inte ha så mycket vikt i bilen i Falkenberg. Den banan är svår att köra om på.

På Mantorp hade Tomas 50 kilo extra i bilen. Till Falkenberg får han lyfta ur 40 kilo.

-Ifjol var jag snabbast där. Så jag ser fram emot det. Men det blir tufft att vänta fyra veckor på att få köra igen, sade Tomas, som givetvis började tänka på revansch.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons