Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Stecka" får se upp

Annons

- Men det var faktiskt mer än vad jag hoppats på i det här loppet, säger Per. Jag kör ju faktiskt en bil som jag inte tränat mer än tre timmar i, och som jag inte alls känner till gränserna för ännu. När jag kom till start hade jag inte en aning om var jag stod.

Per överraskade redan på fredagen, och ledde grupp N med 12 sekunder, och låg totalt trea i hela rallyt, med bara två Grupp A-bilar före sig.

På den första långsträckan på lördagsmorgonen slog "Stecka" Walfridsson till, totalvann sträckan även före totalledaren Mats Jonsson och var 16 sekunder snabbare än Per.

- Det var inte dåligt, muttrade Per när han hörde tiden. Jag har stått på och inte haft några problem, och han slår mig med 16 sekunder. Det måste ha gått fort.

Men det gjorde det för Svan också - i fortsättningen. Det blev mer gas och mindre broms.

- Jag måste ju försöka i alla fall, menade Per efter den långa femtesträckan - en sträcka på 4,5 mil, där han "bara" fick stryk med 1,9 sekunder av Walfridsson.

Men när man samtidigt får höra att Svan fått stanna och backa på ett ställe, ter sig den tiden oerhört bra. Det tyckte också Walfridsson.

- Jag har stått på hela tiden och inte haft några problem. Så då måste det ha gått snabbt för Per, menade han, smått beundrande.

Näst sista sträckan var en kort publiksträcka. Där slog Per till med absolut bästa tiden av alla, och knap- rade in 1,4 sekunder på Walfridsson inför sista långsträckan.

- Jag förstod att Per var på gång, och sex sekunder är inte mycket. Så det var bara att ge järnet, menade Walfridsson i målet.

Och det var ingen tvekan om att han satsat allt. Han blev snabbast av alla på sista sträckan, och körde så fort att han i sammandraget passerade även Mats Torszelius - och trots att även Per slog Torszelius med över 20 sekunder, fick Per nöja sig med att bli klasstvåa efter Walfridsson och totalfyra i hela rallyt.

- Nu hoppas jag bara att jag kan fortsätta att köra SM-rallyt, funderade Per. Men det är långt ifrån säkert. Vi fick ihop sponsorpengar till den här starten - men det är inte alls säkert att vi får ihop pengar så det räcker till fortsättningen.

Fredrik Eljas i Eljas Motor, som äger bilen, var dock inte lika dyster. Trots att han erkände att det var stora pengar som krävdes.

- Ska Per kunna köra hela SM-serien krävs det sponsorintäkter runt 700 000 kronor, menade han. Utöver de kontrakt Per har i dag.

En omöjlighet - eller?

- Jag vill inte gissa, säger Fredrik. Men jag skulle vilja påstå att efter den här fina framgången för Per, är chansen cirka 98 procent att vi kan hjälpa honom att få ihop pengarna.

Siffror som alltså klart talar för en fortsatt SM-serie för Per. Och Stig-Olov Walfridsson kommer säkerligen att få möta en än mera taggad Per uppe i Vännäs i mars. En Per som inte längre är nybörjare på sin bil.

- Men det är bara bra, säger Walfridsson. Det är bra att det blir lite konkurrens i den här klassen - det behövs.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons