Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Speedwayens framtid

Annons

Det har tidigare beslutats att två åtgärder ska göras för att sänka kostnaderna inom speedway. Ett beslut är att sänka lagsnittet. Sänkningen ska leda till att inte lika mycket poängpengar skulle delas ut.

Det är ett beslut som de undertecknade lagen ser som en automatisk standardsänkning av elitserien. Kostnaderna skulle ändå ligga kvar på samma nivå, men flyttas till en annan sämre kategori förare.

Den andra åtgärden är att minska truppen med en man. Det anses inte heller lämpligt, då frånvaro på grund av skador är stor och då behövs fler förare.

Masarna, Smedarna, VMS Elit och Team Bikab har krav att snittsänkningen ska hävas och att gällande regel om flyande taksnitt om max 44,3 ska kvarstå. Truppen ska också tillåtas vara på tio man.

Det finns förslag för att långsiktigt säkra klubbarnas ekonomi. Det är bland annat att en cup för svenska förare ska finnas från mitten av april till mitten av maj varefter elitserien startar. Det motiveras med att då har våren kommit och publiken tar sig till arenorna. Det skulle även vara matcher två dagar i veckan.

Att köra två dagar i rad medför fler körtillfällen och därmed skulle poängpengarna sänkas. De önskar dela in elitserien i pooler för att fler matcher av derbykaraktär. Lagena hoppas också på att slutspelet utökas, helst till minst sex lag.

Det här är alltså förlag för att undvika en fortsatt utveckling av den redan ansträngda situation som råder, såväl arbetsmässigt som ekonomiskt.

Masarna ställer sig bakom de krav som finns i skrivelsen. Däremot vill det gärna använda förslagen på förändringar som underlag för diskussion.

MATILDA BUSKE

Mer läsning

Annons