Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommaräventyr över stock och sten

Annons

Mellan 1991 och 97 var han en flitig startande i Finnmarksturen. Nu ser han till att göra resan behaglig men samtidigt utmanande för alla andra. Micael menar att det är en avvägningsfråga, banan får inte bli för lätt.

I fjol lades mängder av arbetstimmar ner, bland annat kring Grängesberg där det kördes ett provlopp på tre mil. Till årets start den 27 augusti är det där-emot lugnare.

-Vi börjar bli ganska nöjda. Nu är det mest att hålla efter det som finns. Men vi får se hur det blir uppe vid Ljungåsen där de bygger vindkraftverk.

Finns det risk att ni får lägga om banan?

- Hoppas inte det. Vi ska kunna åka som förut.

Det är tredje året som Finnmarksturen kör samma sträcka. Om inget dramatiskt händer handlar det mest om att röja sly, och att veckan innan tävlingen slå gräs.

Målet för Micaels del är att det ska vara så lätt att följa banan så att ingen cyklar fel. Det underlättas av att Finnmarksturen alltid kantas av mycket publik.

Dessutom strävar han, liksom alla andra kring Finnmarksturen, efter att öka antalet startande. För tio år sedan var det så mycket som 3000 deltagare.

I år landar det nog på fjolårets siffra, dryga 1000.

-Det är ökad konkurrens från andra långlopp, säger han. Du behöver inte åka från södra Sverige längre för att kunna tävla i ett långlopp.

Att höja den siffran genom att själv åka, verkar inte vara aktuellt.

-Jag cyklar för motionens skull, men Finnmarksturen har jag åkt så många gånger.

MAGNUS ÖSTLUND

Mer läsning

Annons