Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snöpligt slut för Engström

Annons

Det konstaterade en besviken men samlad Tomas Engström sedan en trasig växellåda satt stopp för hans planer att ta hem årets STCC-serie.

Han kom till Mantorp som etta. Men fick åka därifrån som femma.

- Det är skit med de dubbla poängen i sista racet, tyckte Tomas och log lite snett.

Ett bittert slut på en annars högklassig säsong för Tomas från Säter. Det var armen från växelspaken till växellådan som gick av och tvingade honom att bryta på det elfte av de 20 varven i säsongens sista race.

I det läget kände Tomas att han hade slutsegern som i en liten ask.

Roberto Colciago hade hamnat på tvären i startkurvan på första varvet och Tomas hade Janne "Flash" Nilsson alldeles framför sig efter att båda gått in i depån för hjulbyte samtidigt. Tomas mekaniker gjorde ett snabbt hjulbyte och Tomas flåsade "Flash" i bakvagnen.

- Jag hade högre fart än honom och han hade inte haft en chans mot mig, konstaterade Tomas om läget då han gick ut som tvåa efter "Flash". Då var Colciago för långt efter för att kunna vara med och slåss om slutsegern.

Till slut vann dock italienaren sitt andra svenska mästerskap sedan "Flash" drabbats av en drive trough efter att ha kört för fort i depån vid depåstoppet. Det räckte med en tredjeplats för italienaren.

För Tomas del var det också problem på lördagens tidsträning. Den blev försenad och lagom till att den började kom också regnet som varade de 40 minuter som tidsträningen pågick.

Vid bytet till regndäck visade det sig att Tomas Honda blev för låg.

- 45 millimeter ska det vara. Nu blev den fem tiondelar för låg. Vi trodde vi hade marginal i och med att vi normalt har den inställd på 46 millimeter.

Efter justering av detta hann Tomas bara med ett varv på tidsträningen och det gav honom en startposition nästan längst bak i fältet i det första racet.

Där körde han dock upp sig till en femteplats.

- De gav en perfekt strategi för oss i fortsättningen. Colciago hade ju 40 kilo extra vikt i det andra heatet eftersom han vann det första, förklarade Tomas.

- Då var det bara för mig att ladda för fullt eftersom jag var alldeles efter honom i tid på söndagens warm up och nästan sekunden snabbare än "Flash" på den.

Strategin höll men inte bilen.

- Men sådan är banracingen, funderade Tomas som dock orkar ladda om inför nästa säsong.

- Jag är nöjd med bilen och Honda är nöjda med mig. Så nu gäller det bara att hitta en bra lösning och en snabb sådan.

För nästa år är det helt nya förutsättningar. Ett nytt tekniskt reglemente gör att årets bilar går i graven.

- Jag hade gärna åkt ett år till i den här bilen. Då hade vi fått årets datavärden att gå på.

Nästa år ska bilarna inte vara så extrema och STCC hoppas på större startfält.

- Men bilarna blir inte så billiga för det. Tre miljoner kostar de säkert. Så det är inte någon budgetklass ändå.

STCC-finalen blev inte vidare lyckad för någon av förarna från Dalarna.

Tobias Johansson från Avesta kolliderade med sin teamkompis i det första racets första kurva och måste bryta. I det andra blev han femma.

Borlänges Janne Lindblom bröt också det första och kom aldrig till start i det andra. Han sprängde två motorer unde helgen.

Det var många som firade av denna upplaga av STCC. Hela

26 700 personer kantade banan vilket är nytt STCC-rekord.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons