Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart blir det åka av

/

Annons

Innan vi pratar mer om bilen ber jag Mathias Engh och hans co-driver Christer Fillpu berätta historien om namnet på rally teamet.

­ Vi var några som tyckte att karaktären Lasse Kongo i filmen Torsk på Tallin var en festlig figur.

Efter att Christer varit i kontakt med upphovsmannen och den motorintresserade skådespelaren Robert Gustavsson var det fritt fram att använda namnet. Det var två år sedan och sedan dess har det hänt en del.

­ Jag sålde Starleten i våras till en rutinerad förare söderöver. Det gick inte så bra för honom. Han lyckades köra tre km i den första tävlingen innan han fick rulla av. Nu är det bara skrot av bilen, berättar Mathias.

Efter försäljningen valde Mathias att investera sina pengar i en speciell bil. Han fick upp ögonen för den Toyota Corolla som nu står vid garaget i Smedjebacken.

Vad är det som gör bilen så speciell?

­ Bilen är den första av sin sort och har tidigare inte varit godkänd som tävlingsbil i Sverige, förklarar Mathias.

­ När vi fick höra talas om bilen kontaktade jag Bilsportförbundet och frågade om det var möjligt att klassa in den i Sverige, säger Christer Fillpu och fortsätter.

­ Jag fick ett positivt intryck av förbundet och de var mycket hjälpsamma.

Det återstår dock en del innan de får tävla med bilen.

­ Först måste den genomgå en besiktning och formellt godkännas och klassas in av förbundet. Sen måste vi utrusta den med en extra brandsläckare och splitterfilm, säger Christer.

Deras nyförvärv är importerad från Finland där den har tävlat i F-cup, motsvarigheten till SM. En av de tidigare ägarna, Timo Sinisalo, kom tvåa i F-cupen med bilen Mathias Enghs nu köpt. I Sverige kommer bilen att klassas in i grupp h för tvåhjulsdrivna bilar.

När kommer ni att tävla med den första gången?

­ Jag hoppas att vi ska kunna vara med vid SM-tävlingen i Linköping. Men först måste bilen godkännas och sen ska det klaffa med familj och så. Man får inte glömma att rally bara är en hobby, säger Mathias.

En dyr hobby

­ Jag betalade många tusen för bilen så nu får jag leva på Mariekex och vatten, konstaterar Mathias och skrattar innan han fortsätter:

­ Det är mycket pengar men rally är bland det roligaste man kan göra med byxorna på.

Killarna har kört tillsammans sedan hösten 2005 och säger att det går bättre och bättre. Det som ofta ser ut att gå snabbt och vårdslöst ter sig ganska lugnt från insidan.

­ Människor säger att jag är tokig som vågar åka med Mathias säger Christer och skrattar.

­ Jag är inte rädd när jag åker med utan jag litar på att han har kontroll. Hans främsta styrka som förare är hans enorma reaktioner.

Till skillnad från merparten av rallyförarna så kör Engh och Fillpu utan tävlingsnoter som beskriver banan.

­ Det går inte alltid lika fort för oss som för de andra men det är viktigt att lära sig bilen innan man börjar köra efter noter, säger Mathias.

Att köra rally handlar inte bara om att vinna.

­ Vi sladdar, har kul och showar för publiken, det är minst lika viktigt.

Något som verkar uppskattas. Teamet har bara kört åtta tävlingar på två år men ändå haft över 15000 besökare på sin hemsida.

I teamet ingår förutom Mathias Engh och Christer Filppu även Christian Steen och Hasse Götberg.

­ Det är skönt att ha samma besättning för när det är tävling vill jag kunna fokusera helt och hållet på körningen och samtidigt kunna lita på att de som skruvar på bilen vet vad de gör, säger Mathias.

Däremot har hedersmedlemmen ännu inte hunnit besöka teamet.

­ Den mannen (Robert Gustavsson) är sjukt uppbokad. Kanske att han kommer till Bergslagsrallyt nästa år, avslutar Christer förhoppningsfullt.

Mer läsning

Annons