Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sällsynta men glada

Annons

Alla tre sken som solar i dimman vid Hagfors flygfält.

- Jag är fullt nöjd med slutplaceringen i tävlingen, fastslog Mattias.

- Kanon! Hade aldrig trott att det skulle gå så här bra, deklarerade Tony.

Och Fredrik, han bara log...

Naturligtvis finns det grader av allt. Mattias hade mycket väl kunnat vara med och slåss om klassegern, och låg faktiskt tvåa inför sista specialsträckan. Men på sista sträckan blev italienaren Galli för svår - slog Mattias med 19 sekunder och passerade honom med 16.

- Och jag får väl skylla mig själv, menar Mattias. SS17 Hagfors var den sträcka som vi började rekognoseringen med, när vi skulle skriva noter till rallyt - och då var vi inte speciellt duktiga på det. Det märktes inte minst nu när vi körde. Vissa noter var fruktansvärt dåliga och rent av felaktiga.

Egentligen hade Mattias två

bra dagar och en "mellandag". Men mellandagen berodde inte, som han först trodde, på honom själv.

- Jag tyckte att jag körde och stod på för fullt. Men bilen verkade lite seg under andra dagen. Mekanikerna trodde att det berodde på att motorn gick varm, men jag blev hela tiden efter dem jag slagit dagen före.

Vid sista service för lördagen upptäcktes dock felet - turbon fungerade inte som den skulle. Och sedan turbon bytts, blev det åka av. Under söndagen avancerade Mattias placering för placering, från sjunde plats upp till andra.

- Fast att Stig-Olov Walfridssons motor skar var förstås bara röta, menar Mattias. Däremot trodde jag att jag skulle rå på Galli.

Men italienaren hade en fördel som inte Mattias hade, han fick Pirellis "värstingdäck" att åka på. Michelin, som är det märke Mattias åker på, har i och för sig lika bra däck, men de däcken fick inte Mattias köra på. De var reserverade för fabriksförarna.

- Det syntes stor skillnad i framför allt kurvorna, menar Mattias. När mina däck sladdade, tog hans ordentligt fäste.

Då var Tony Rickardsson mera oreserverat glad över sin insats.

Han slutade totalt på 40:e plats i rallyt, på 16:e plats i sin klass, och med 13 förare bakom sig i resultatlistan.

- Jag hade varit nöjd om jag bara haft en enda efter mig och klarat mig runt, säger Tony. Det här var kanon!

Om någon av de två killarna, racingförare Ekström eller speedwayförare Rickardsson, kommer att köra flera rallyn i framtiden, ville de inte svara på.

- Men man ska aldrig säga nej, säger Tony. Det var kul och det kan mycket väl bli flera försök.

För båda stundar nu livets allvar. Tony plockar fram speedwaycyklarna igen, beredd på att slåss om ett sjätte VM-guld, och Mattias sätter sig snart i racingbilen med sikte på att vinna DTM-serien.

Fast Mattias ser lite lurig ut.

- Det kan bli ett annat äventyr snart, säger han. Men vad - nej, det vill jag inte avslöja än . . .

Så bli inte förvånad om Mattias kommer i en formel 1-bil, en dragracingbil eller blir första svensk på månen.

Mer läsning

Annons