Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per Svan leder Svenska Rallyt

Annons

Han har vid några tillfällen varit bland de tio snabbaste totalt.

Men i år kommer han för första gången i sitt liv att få leda Svenska Rallyt - från start till mål. Per Svan från Gagnef har blivit föråkare.

- Egentligen har jag väl lagt av som rallyförare för gott, säger Per, där han sitter i sin "00"-bil.

- Men att få vara med och köra "föråk" på Svenska Rallyt tyckte jag verkade intressant, så när jag fick erbjudandet i julas tackade jag ja.

Det är en stor ära att få vara föråkare till ett VM-rally. Det är gamla erfarna rallyuvar som brukar plockas ut till den uppgiften. I år är det Mats Jonsson som rattar "000-an", Per Svan "00-an" och Björn Waldegård "0-an"

"000" står det alltså på den första "förvarningsbilen", och sedan "räknar man ner" till noll.

- Vi kör med cirka tio minuters mellanrum, berättar Anders Olsson, Björn Waldegårds kartläsare. Nollan startar alltså tio minuter före den först startande rallybilen, så särskilt på de längre sträckorna gäller det att stå på även för oss, annars kommer rallybilarna i kapp innan vi nått mål.

Riktigt lika fort som rallybilarna kör inte "nollorna".

De har flera funktioner när de är ute. De ska...

...förvarna publik och funktionärer att nu närmar sig rallybilarna.

...kolla att ingenting finns i vägen eller att publiken är för nära.

...köra med sirener på för att fånga publikens uppmärksamhet.

- Det är ett himla liv, så man får åka med hörselskydd, säger Per.

Men är det då inte risk att man lockas tillbaka till rallykörandet om man kör föråkare. Att man får blodad tand?

- Just nu känns det inte så mycket. Men det är klart att när vi kommer ut i skogen börjar jag nog längta tillbaka.

Men Per slår fast att han faktiskt har slutat som rallyförare för gott.

- Fast får man något fint erbjudande så vet man aldrig, säger lantbrukaren från Gagnef och plirar lite lurigt.

Mer läsning

Annons