Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt stuk på bågen för guld

Annons

Det är bara några veckor kvar tills årets speedwaysäsong rullar i gång. Många toppåkare, precis som Rickardsson, söker sig till Italien och Slovenien för att träna. Nytt för Rickardsson under 2004 blir ett helt nytt chassi, som han hoppas väldigt mycket på.

- Det har varit oerhört inspirerande att jobba ihop med Penske. Det är killar som gjort jobb åt Nasa och de stora F1-teamen och det är lite annat än jag har varit van vid, säger han och skrattar.

En speedwaycykel är en enkel konstruktion. Ändå tycker Rickardsson att det finns mycket att förbättra.

- Viktigast med det nya chassiet är att aerodynamiken och säkerheten blir bättre. Vi har jobbat mycket för att få en annan svikt i ramen. Vurpor har ofta berott på att du blivit avkastad av cykeln i stället för att köra omkull själv. Med tanke på regler blir det ungefär samma material som tidigare men i bättre kvalitet, säger Rickardsson.

- Det kommer också att finns större möjligheter att justera in cykeln efter olika banor. En möjlighet som saknas i dag, fortsätter han.

Rickardsson har de tre senaste åren haft ett mindre samarbete med Penske, som är baserat i engelska Poole. Företaget har hjälpt honom med göra detaljer i kolfiber, som upphängning till ljuddämpare, sadel- och tankfästen. Men sedan chefen på Penske såg Rickardssons klubb Poole köra final i engelska mästerskapen förra hösten tog samarbetet mer fart.

- Vi är ett team på 14 personer som jobbat tillsammans under vintern. De första tre ramarna blir klara om någon vecka, sedan är det dags att göra framgaffel. Jag räknar med att kunna göra de första testerna ganska snart.

När det är dags att köra första tävlingen med nya chassiet är omöjligt att säga, enligt Rickardsson.

Hur den nya speedwaycykeln kommer att se ut beskriver han så här:

- Lite mer åt roadracinghållet.

Efter tredjeplatsen i förra årets GP-serie känner sig Rickardsson rejält sugen på att återta VM-titeln. Han ser också fördelar med att inte vara regerande mästare.

- Du slipper göra massa jobb som inte gör dig till en bättre chaufför. Det är mycket uppdrag för förbund, klubbar och sponsorer. Under denna vinter har jag tränat bättre än någonsin och aldrig tidigare känt mig så stark. Jag har också ätit bättre och varit helt frisk. Jag känner mig väldigt sugen på att säsongen snart drar i gång, berättar han inspirerat. (TT)

SUNE KARLSSON

Mer läsning

Annons