Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt löfte i rallyskogarna

Annons

Att det blev rally för Johan Eriksson är inte så där alldeles förvånande. Pappa Jan Eriksson är ett väl känt namn inom rallysporten i Ludvika, både som förare och som funktionär.

När sedan den tio år äldre brodern Jan-Erik hållit på med rally sedan Johan var en liten grabb var inriktningen spikad.

- Jag var nog kvar i barnvagnen när jag fick följa med på min första rallytävling, berättar Johan Eriksson.

Även för 19-åriga Elisabeth Jabobsen har livet varit fyllt med motorsport. Hennes äldre bröder och pappa är intresserade och har lockat med henne i skogen många gånger och tittat på rally.

- Jag tycker det är oerhört spännande och har aldrig tvekat att sätta mig i kartläsarstolen, säger Elisabeth.

Det var inget annat än motorsport som stod till buds om de skulle hålla på med någon form av sport. Så blev det och för ett år sedan tog planerna en mer fast form.

- Brorsan Jan-Erik hade fått en Opel Kadett som han skulle plocka delar av och jag tyckte den skulle kunna bli ett lämpligt objekt att bygga en rallybil av, säger Johan.

Sagt och gjort, han fick det som återstod av bilen och körde hem vraket till pappas garage. Det hela blev dock stående för Johan höll på med sin civilplikt som brandman på Sandön utanför Kramfors. Men när han gjort sitt åt staten var det dags att göra något år det som skulle bli en rallybil.

- Jag hade köpt en del rallyprylar till min Opel som jag körde privat i och dessa prylar plockade jag över till rallybilen.

Han fick hjälp av brorsan Jan-Erik bland annat med att bygga burbågen i bilen. För övrigt var det mesta standard, vilket också var tanken från början då han tänkte köra i grupp E, eller Ekonomi som det hette tidigare.

Eftersom klassen bygger på att det mesta ska vara original så innebär det att ingen trimning av exempelvis motorn är tillåten. Johan nöjde sig med att använda den motor som satt i bilen till att börja med.

- Den hade gått 28 000 mil och var inte i allra bästa skick, men genom att inte göra något då kunde jag hålla kostnaderna nere.

Nästan lika mycket tid i garaget har Elisabeth lagt för att få bilen klar.

- Det hela tog fart i maj och i mitten av juli var vi klara, berättar Elisabeth Jakobsen.

I början av augusti var det dags för den första tävlingen i Säter. Där placerade sig Johan och Elisabeth på en sjätte plats bland 15 startande i klassen.

Samma sak blev det i Horndal, men nu skilde det bara sju hundradels sekunder till tredjeplatsen.

I mitten av september var det dags för den första stora triumfen. Då vann paret klassen i konkurrens med tio andra ekipage.

Nu hade det rätta flytet infunnit sig och det blev klassegrar i först DM-tävlingen i Hedemora och sedan ny klasseger i Falun.

- Det kändes oerhört bra och gav naturligtvis blodad tand.

Det blev ny vinst i Laxsjön som var den första vintertävlingen och här var paret också tvåa totalt i klassen när både A- och B-förare räknades.

Det hängde i luften när den första segern i grupp E skulle komma och svaret kom redan i Hagfors. Johan Eriksson med Elisabeth Jakobsen i kartläsarstolen kunde klättra högst upp på prispallen i bilklassen.

De hade satt alla konkurrenter på plats, flera av dem mycket namnkunniga.

Bedriften upprepades kort efter vid DM-tävlingen i Sandviken.

- Då vann vi totalt och hade tre sekunders marginal till närmaste konkurrent, säger Johan.

Målsättningen är att vinna DM-serien totalt och därmed få fria starter under kommande säsong.

- Det skulle vara ett skönt ekonomiskt tillskott, eftersom startavgifterna är förhållandevis betungande, berättar Johan.

För övrigt kommer paret att satsa på öppna Östgötamästerskapet och Dala Rally Cup under den kommande sommaren.

- Jag tror inte vi har råd att fullfölja bägge serierna, men vi kör ett par tävlingar i inledningen i båda serierna och ser sedan hur vi ligger till.

I ett lite längre perspektiv har paret som målsättningar att byta upp sig till en vassare bil och då i första hand en grupp N bil. Helst vill de ha en fyrhjulsdriven, men förmodligen blir det en tvåhjulsdriven eftersom det målet är lättare att nå.

- Det som får styra är ekonomin, det är inte någon billig sport vi håller på med.

Johan har nyligen fått jobb som maskinförare på sopstationen i Fagersta och Elisabeth slutar gymnasiet i vår.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons