Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har Johan bara etanol i tankarna

Annons

Men det som hände i rallyt Dan Anderssons minne i januari, då Johan och hans kartläsare Tapio Palola blev påkörda bakifrån av en konkurrent, bleknar bort allt mer.

- Det tillhör rallysporten att det kan hända saker men det är tråkigt att så många struntar i säkerhetsföreskrifterna, säger Johan om händelsen, då han drog på sig en whiplash-skada.

Nu är hans fokus inställt på det nya bilbygget.

- Jag hoppas ha det klart i maj, det går ett rally i Kopparberg då som skulle kunna passa.

Hans Opel Kadett Gsi har hittat en ny ägare utanför Göteborg och pengarna har Johan lagt på att köpa in en 9-3-kaross med skyddsbur och en bruksbil att plocka delar ur.

- Jag kommer nog att ha 60-70 hästkrafter mer in Saaben än i Opeln.

Och så hoppas han vinna ekonomiskt på att hälla bränsle med högt etanolinnehåll i tanken. Dessutom ökar effekten.

Motorn gör han inte mycket åt mer än att bya bränslespridare, turbo och intercooler.

Johan tar hjälp av sin mekande kompis Mikael Hedman i sitt nya projekt, som han kostnadsberäknat till cirka 200 000 kronor.

Den ska lackas i ilsket rött utvändigt och med vit interiör.

- Vi är nog fyra-fem i Sverige just nu som håller på att bygga 9-3-or med etanoldrift.

I byn Gubbo har Lasse Fältman hunnit bli nästan klar med sin.

- Vi håller ganska tät kontakt och utbyter idéer.

För det blir en hel del improvisation. Schemat för el-dragningen hämtar Johan till exempel från en Saab V4.

När den nya rallybilen väl är klar tänker Johan använda det här året till att lära sig den ordentligt.

- 2007 hoppas jag kunna köra SM-serien.

Om ekonomin tillåter kanske det också blir en del starter utomlands.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons