Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har Fredrik bytt inriktning

Annons


Det var i mars 2002 som han tillträdde jobbet som ansvarig för satsningen. Då tillsammans med Jonas Kruse. Men när denne gick över till annan verksamhet, blev ansvaret Fredriks helt och hållet.

Fyra unga förare ingår i teamet: P-G Andersson, Jimmy Joge, Oskar Svedlund och Ludvikagrabben Tobias Johansson.

- Alla tillhör det bästa som rally-Sverige kan visa upp i dag, säger Fredrik.

Kortfattat går Bilsportförbundets satsning ut på att Sverige i en framtid, ska ha flera VM-förare än vad fallet är i dag.

Och då i de bästa stallen.

- Det är inte gjort i en handvändning. För 1,5 år sedan började vi från noll, och jag har startat arbetet med att bygga upp ett starkt kontaktnät åt alla håll. Jag har varit på några VM-tävlingar, och har nu personligen hälsat på alla stallchefer. Det är i alla fall en början, säger Fredrik.

- I mitt arbete ingår att skapa förutsättningar, så att förarna ska nå ut i världen. Marknadsföra dem mot en VM-styrning. Förhoppningen är att något team ska höra av sig, och testa någon av förarna, fortsätter han.

Men Fredrik finns också tillhands när det gäller kontraktsförslag och annat som förarna får från olika håll. Likaså brukar förarna testa olika idéer som man har.

- Man skulle kunna kalla mig för ett rådgivande bollplank, säger Fredrik.

Hur är de olika stallens attityd mot svenska förare i stort?

- Positiv. Men det är inte gjort i en handvändning att få med flera svenska förare. Förbundets satsning, med små medel, ses ändå som ett bra sätt att pusha fram förarna.

Daniel Carlsson är i alla fall en liten bit på väg att få en VM-styrning.

Vad skulle det innebära för den satsning du företräder?

- Mycket. Jag hoppas verkligen det löser sig för Daniel. Får vi en svensk som åter kan göra sig gällande i VM-sammanhang, skulle det innebära en riktig skjuts för svensk rally. På det viset skulle säkert också sponsorernas intresse växa, vilket i en förlängning innebär större pengar till sporten i stort.

Sin egna aktiva karriär har Fredrik för tillfället lagt åt sidan.

- Under tre år körde jag SM med full satsning. Det är på den nivån jag vill ligga om jag ska köra. Den ekonomin har jag inte, och att kliva ner ett par steg, för att bara köra rally, intresserar mig inte just nu, förklarar Fredrik och berättar att han skulle behöva en budget på 1,5 miljoner kronor för att genomföra den sortens satsning han vill.

På sidan av jobbet som ansvarig för förbundets rallysatsning, arbetar Fredrik med många saker. Förarutbildning är en sak, evenemang en annan.

Just nu jobbar han också tillsammans med SMK Dala och Falu kommun för att få SM-deltävling i rally till Falun nästa år.

- Det ser lovande ut. Bilsportförbundet ska inom kort fatta ett beslut i frågan. Men jag är hoppfull, slutar Fredrik Eljas.

ANDERS NORIN

Mer läsning

Annons