Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norsk hjälp tar Jonas till pallen?

Annons

Och inte bara i helgen, utan också i mästerskapet totalt.

- Jo, det är ingen tvekan om det, fastslår Jonas, som tvingades avbryta fjolårssäsongen efter en våldsam krasch i Borås.

Nu är den 24-årige långtradarchauffören tillbaka med en helt ny bil, byggd i Norge och matad med en encylindrig österrikisk motorcykelmotor av märket Rotax, på något mer än 60 hästkrafter.

- Det är lite annat än den jag hade i fjol och kraschade med, säger Jonas och menar med det att han bytt upp sig.

Det var en konstruktör i norska Hönefoss, som ville ha ut sitt bygge på den svenska marknaden och som Jonas kom i kontakt med.

- Den är mer proffsig än min gamla och känns riktigt bra även om vi hade en del tekniska problem under SM-premiären i Amsberg. Men nu är det åtgärdat, upplyser han.

Bland annat har Jonas försett "norsken" med ställbara stötdämpare, framtagna av den gamle rallyräven Janne Sellholm i Kolsva.

- Eftersom jag väger så lite är det väldigt värdefullt för mig att kunna ställa in trycket mot banan, så jag får bra grepp i starten.

Nu är det ett flertal svenskar som sitter i nästa identiska norskbyggda bilar, vilket gör SM till en helt öppen affär.

Mästerskapsserien fortsätter alltså i dag i Laxå. Därefter blir det tävlingar i Piteå, Falköping och Strängnäs.

- I slutet på juli har vi nordiska mästerskapen i Norge. Det ska bli kul.

Det är inte många i Dalarna som kör crosskart.

I byn Kölnäs, utanför Smedjebacken, finns en av dem, Stefan Nohrstedt.

- Det var tack vare honom jag kom in i det här. Jag var mekaniker när han vann SM 2001 och jag fick testa några gånger. Sedan var jag fast.

I fjol var det planerat för bilbyte men i stället blev det husköp på Alsings väg för Jonas och hans sambo Jennie.

- När jag kraschade i Borås låg jag trea i SM, påminner Jonas, som blev rejält mörbultad och gick sjukskriven i tre veckor.

Men någon tanke på att sluta hade han inte och Jennie ställde upp vid hans sida.

Och nu är det alltså en topplacering i SM som gäller.

Han har precis byggt klart sin kombinerade husbuss och rullande verkstad.

Där finns det mesta för att klara en tävlingshelg.

Crosskartbilarnas däck är av den typ som sitter på trädgårds-traktorer.

- De är lätta att få tag i och kostar inte en förmögenhet. Dessutom går de lagom fort.

Om racingdäck vore tillåtna skulle det skruva upp farten till alltför riskfyllda nivåer.

- Då skulle då inte jag våga vara med, säger Jonas ärligt.

Tidigare har han kört folkrace och även varit kartläsare i rally, bland annat åt Ludvikas Fredrik Andersson.

Och det sistnämnda har han inte släppt helt. För efter dagens SM-tävling i Laxå blir det ilfart hem för att lasta av eftersom Jonas i morgon ställer upp som kartläsare åt nybörjaren Jens Juntilla-Stark, som kör ett så kallat utbildningsrally i Borlänge.

- Det är lite svårt att säga nej när det handlar om motorsport, säger Jonas med ett leende.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons