Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mental träning viktig

Annons

Den före detta förbundskaptenen för damernas skidlandslag arbetar sedan fem år tillbaka som mental rådgivare.

Två som valt att ta hjälp av Mattsson är Moraungdomarna Hohenthal och Johansson. De båda 22-åringarna är framgångsrika idrottare inom respektive genre, men har olika behov då det gäller den mentala biten.

-För min del är jag mest intresserad av att få hjälp med att slappna av. Mitt liv går i 200 varje dag, säger Sebastian och berättar senaste veckans schema:

- I fredags var jag i Bryssel och träffade Kenny Bräck. Ett och ett halvt dygn tidigare var jag i Orlando och jag hann bara hem och byta kalsonger innan det bar iväg mot Bryssel, skrattar Sebastian.

Till det ska nämnas att han i måndags var i London, i onsdags i Stockholm och nu på måndag åker Hohenthal en ny vända till England.

- Jag tycker inte att man ska göra den mentala träningen så komplicerad. Jag flyger hit och dit och behöver komma ner till 90 i stället för att ligga på 200 hela tiden. Därför är det skönt att få träffa Åsa och komma ner i varv.

- När Sebastian är ute och far så mycket som han gör, blir det hela tiden nya intryck han ska ta in. Då är det bra att använda sig av avslappningsövningar för att kunna sortera sina tankar, minnen och känslor, berättar Åsa.

Sebastian är en av Sveriges mest lovande racingförare, med målet att en dag nå Formel 1. Martin kan sorteras in under epitetet multiidrottare. Han har tagit JNM-brons i terränglöpning, varit med i JVM i skidorientering, sprungit orienterings-VM och i februari får han dra på sig landslagsdräkten i sin fjärde disciplin (längdskidor) då han är uttagen till Skandinaviska Cupen.

- De här killarna har helt olika behov då det gäller den mentala biten. Jag får lyssna av och anpassa efter deras behov, säger Åsa.

- Jag tränar två pass om dagen och sedan tillkommer tävlingar. Jag bör tänka på vad de olika träningspassen ska ge mig. Min strategi är att ska jag träna fart, så ska det vara fart, men det får inte gå i 110 varje träning, säger Martin.

- Jag integrerar den mentala biten i det fysiska, berättar Åsa om hur hon hjälper Martin.

Johansson tar ett exempel då han i höstas gjorde seniordebut i VM i orientering. Han var rejält nervös inför kvalet.

- Jag var så fruktansvärt nervös och mådde illa. Till finalen tänkte jag till och frågade mig själv vad jag ville. Inför kvalet hade jag inte gjort det, menar Martin är en del av förklaringen till varför nervositeten tog överhanden.

Det är just i sådana situationer som idrottspsykologin är så viktig, menar Åsa Mattsson.

- De här killarna har valt att kvotera in den mentala träningen i den vardagliga träningen och så borde fler göra, poängterar hon.

JÖRGEN WÅGER

Mer läsning

Annons