Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias mot toppen

Annons

Men det är nu, fredag-lördag, som märkesstallens förare får visa vad de går för. I kvalifikationskörningarna inför årets första race på Hockenheimring i Baden-Württemberg.

Och på söndag hoppas Mattias stå långt fram i startfältet.

- En plats bland de tre främsta efter ett bra kval, sätter han upp i topp på sin önskelista.

- Sen vill jag få en bra start och två riktigt snabba depåstopp. Och helst vill jag också ha torrt väglag, så tävlingarna får så rättvisa förhållanden som möjligt. Fungerar allt, så ska jag köra för segern.

Mattias inleder därmed sin fjärde säsong i DTM.

Han har under åren som gått radat upp fina placeringar - många gånger med prispallen som slutstation. Men bara en enda gång har han hamnat allra högst upp på pallen.

- Men i år har jag alla ingredienser för att det ska bli en riktigt god kaka, säger Mattias Ekström.

Och han räknar upp ingredienserna en och en:

- Jag har en mycket bra fabriksbil. Audin känns både snabbare och bättre än tidigare år. Jag är övertygad om att vi närmat oss Mercedes, som ju dominerade i fjol (1, 2, 3 och 5 i totalsammandraget).

- Jag har tre års erfarenhet av DTM, och är ingen "nybörjare" längre.

- Jag har kört på alla banor som ingår i tävlingen, och vet hur man ska köra dem på bästa sätt.

Samtidigt vill Mattias inte redan nu utropa sig själv som någon favorit.

- Nej, absolut inte.

- Vi är 23 mycket duktiga förare i DTM. Många av dem är 10-15 år äldre än vad jag är, och har oerhört mycket erfarenhet. Och alla har bra bilar. Så mycket kan hända.

Men egentligen handlar det nog ändå "bara" om två - möjligen tre - bilmärken i DTM: Mercedes, Audio och kanske Opel. De två första märkena dominerade i fjol, och har inte blivit sämre. Och ryktena säger att Opel satsat hårt på att förbättra sina bilar.

- Men det är inte ens säkert att jag kommer att bli Audis bästa förare.

- Vi har sex bilar med i år, och mycket duktiga förare. Jag och Martin Tomczyk är de yngsta. Sen har vi också Christian Abt kvar från i fjol, och tre nya förare: dansken Tom Kristensen, Emanuele Pirro och Frank Biela. De kan vara med och slåss högt upp i resultatlistorna allesammans.

Att DTM även i år kommer att bli en publiksuccé är det ingen tvekan om. Publikrekordet på Hockenheimring är 45 000 åskådare - och redan nu är 41 000 biljetter sålda på förköp.

- Och det är positivt på alla sätt och vis med stor publik.

- Ända problemet med för mycket publik är att det är svårt att gå ut och gå med vovven utanför depåområdet...

Att Mattias Ekström ska vara med och slåss i täten redan på söndag är inget vågat tips. Han har tävlat på banan i dess nuvarande skick tre gånger tidigare - och tagit en åttondeplats och två andraplatser.

Dags för en förstaplats nu?

- Jag satsar på det, medger Mattias.

- Men det är mycket som ska stämma för en seger.

En seger i första loppet kan vara ett psykologiskt övertag inför den fortsatta serien.

- De tre år jag varit med är det segraren i första deltävlingen på Hockenheimring som senare vunnit hela DTM, säger Mattias.

- Så det skulle ju sitta fint.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons