Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mattias jagar revansch

Annons

På söndag kör han på banan i Lausitz, drygt tio mil söder om Berlin. En bana som passar Mattias bra eftersom han vann där i fjol.

-Det är en fin bana och vi har fått upp toppfarten ordentligt i bilen från förra året.

Banan är 4,5 kilometer lång och mycket snabb med två långa raksträckor. Men den är också knepig att köra då det finns både hårnålar och krokiga partier.

-Det ställer höga krav på föraren, det finns inte många tillfällen till omkörningar så det gäller att inte tveka utan att köra snabbt, smart och taktiskt. Här får man bara en chans, förklarar Mattias.

Givetvis är pallen målet för Mattias och då att komma så högt upp som möjligt på den.

I premiären på Hockenheim hade han en del problem med den helt nya Audin. Bland annat var slitaget på bakdäcken onormalt stort.

-Vi har analyserat loppet, sett över bilen och gjort en del justeringar på den inför Lausitz.

Mer vill han inte säga om de tekniska ändringarna. Det ingår i rävspelet gentemot övriga team I DTM.

- Jag trivs i alla fall bra med bilen som är mer lättmanövrerad än bilen i fjol.

Och att den går fort visade Mattias genom att vara snabbast i kvalificeringen och ta pole position på Hockenheim.

Det är inte bara Mattias bil som fått sig en översyn, även tre andra bilar i Audi-stallet har krävt mycket arbete då de var inblandade i krascher i premiären.

På banan i Lausitz ska förarna avverka 37 varv, nästan 17 mil.

Topp tre efter premiären är Jean Alesi, Gary Paffett och Bernd Schneider, samtliga i Mercedes.

- Men det blir hårt i toppen i år och jag tror att Mika Häkkinen blir farligare för varje lopp.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons