Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mästerskap i udda sport

Annons

18 piloter från Sverige, Danmark, Norge och Finland deltog i precionsflygningen som är en sport som har sin grund i flygsäkerhetsarbetet.

- Tanken är att sporten ska leda till att flygsäkerheten främjas. Man ska inte alltid kunna lita på moderna hjälpmedel utan kunna navigera på det gamla sättet och landa utan hjälp av motor, säger Jan-Olov Friskman som är en veteran inom sporten och som slutade på fjärde plats i mästerskapet.

Tävlingen i precisionsflyg består av tre delar: beräkning, navigering och landning.

I beräkningsdelen planerar piloterna sin flygning efter karta och väderförhållanden. Man bestämmer till exempel i vilken hastighet man ska flyga.

Under navigeringsflygningen, som är andra delen, har piloterna flera uppgifter.

Bland annat ska de i den hastighet de tidigare har bestämt passera en viss punkt på kartan på en viss sekund.

Piloterna har också med sig nio fotografier, på till exempel hus eller vägkors, som de ska identifiera från luften.

Den tredje delen i tävlingen är landningen. Där tävlar piloterna i fyra sätt att landa; med motorn igång, utan motor men med klaffar, utan motor och utan klaffar och till sist med ett hinder 50 meter innan nollpunkten.

Det är på nollpunkten som landningshjulen ska ta mark.

- Nollpunkten är en meter lång. De bästa brukar träffa den punkten ofta, berättar Ingvar Claesson, ordförande i Ludvika Flygklubb som arrangerade mästerskapet.

Tävlingen i Ludvika bjöd på tuffa förhållanden under landningsmomentet.

- Det är besvärligt att landa i dag. Vinden kommer ifrån alla möjliga håll, säger Jan-Olof Friskman som tävlar för Gävlebygdens FK.

Totalsegraren Johan Nylén var en av dem som behärskade landningsmomentet bäst.

Han kom tvåa i det momentet och vann hela tävlingen före Håkon Fosse, Norge, och svenske Anders Hellström.

STEFAN PERSSON

Mer läsning

Annons