Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Markus debuterar

Annons

- Jag har hållit på med Volvo så länge att jag gjort vad som går med den bilen. Jag stred med de bästa bakhjulsdrivna bilarna i Sverige. Jag hade inte den rätta geisten längre och behövde hitta på något nytt, förklarar han sitt bilbyte.

Sedan 2003 var han en attraktion på rallyvägarna med sin stora 940 och dessförinnan rattade han en Volvo 240. Han letade länge efter något nytt och tanken var inte den att det skulle vara just en Mitsubishi. Men det rätta tillfället kom och han slog till på bilen som var fyra i fjol på SM i den otrimmade fyrhjulsklassen.

-Det var en billigare bil, inte så utrustad och den är inte direkt ny utan sju år gammal. Den är väl inte det vackraste som finns men den är bra mekaniskt. Men rent tekniskt matchar den inte de nyare bilarna.

Markus är hoppfull och startar inte i Bergslagsrallyt för att bli sist. Han har träningskört bilen upp emot 17 mil och är nöjd med vad den visat.

Han ser fram emot helgens rally och räknar med att det blir ett av de bättre Bergslagsrallyn han har åkt.

-Det är säkert tio år sedan vägarna var så bra som i år.

I fjol var han fyra i klassen för tvåhjulsdrivna bilar över 2000. I år blir det betydligt tuffare konkurrens i en klass som bland annat innehåller förare som Mats Thorszelius, Oscar Svedlund, för att inte tala om det nya stjärnskottet Patrik Flodin.

- Även om de har bra grejor så ska vi åka om det, lovar Markus.

- Jag tror att jag har en stor fördel av att ha kört Volvo. Med den fick man verkligen stå upp och åka för att hänga med, tillägger han.

Samtidigt påpekar han att rally inte bara handlar om att det ska spruta grus om hjulen. Inte minst viktigt är att vara fysiskt och mentalt förberedd. Därför ser han fram emot det nya upplägget på SM, framför allt med att det är tävling två dagar, med en kvällsetapp på fredagen och en heldag på lördagen.

-En så stor tävling som SM ska inte avgöras på bara en dag.

Det här gör att han har ambitionen att köra hela SM-serien:

-Men jag tar en deltävling i taget. Det här är ju trots allt en affär på en halv miljon kronor.

En annan nyhet är att Markus från och med Bergslagsrallyt har Lars "Gugge" Gustafsson i högerstolen. Han är en rutinerad kartläsare från Hofors som sysslat med rally sedan 1992 och åkte SM förut, bland annat i WRC-bilar.

-Han ger trygghet och blir ryggraden i bilen.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons