Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karriär i kometfart

Annons

- Det är som en dröm och jag har knappt fattat än att det är sant, säger 23-åriga Jennie-Lee inför avresan till England och mästerskapets första av de åtta tävlingarna.

Det var i början av juni 2003 som hon knöt de första kontakterna till vad som nu resulterat i förarkontraktet med Subaruteamet 22 Motorsport.

- Jag blev bjuden till Örebro av brittiska Pro Drive, som både bygger bilarna och driver Subarus WRC-team.

- På plats fanns alla svenska elitsatsande juniorer och Pro Drives syfte var först och främst att försöka sälja fabriksbyggda rallybilar men även att titta efter svenska talanger, berättar Jennie-Lee.

Trots att hon aldrig tidigare kört fyrhjulsdrivet och att den lilla VW Polon var det häftigaste hon dittills rattat, så lyckades hon imponera så mycket på britterna att hon blev inbjuden till forsatta tester dagen efter.

- Då lyckades jag haverera växellådan för mellan 80 000 och 100 000 kronor. Jag skämdes så jag trodde jag skulle dö och var säker på att jag hade sumpat alla chanser, berättar Jennie-Lee.

Händelsen var ändå inte något som påverkade teamledningen. Testföraren David Leach, som åkt med Jennie-Lee, hade hunnit se vilka talanger som gömde sig i denna Skamhedstjej och hon blev inbjuden att besöka Subaruteamet under det tyska VM-rallyt i Trier.

Där träffade hon teamchefen och det stod allt mer klart att Subaru och Team 22 Motorsport ville har Jennie-Lee som förare i en av sina grupp N-bilar.

-Att det blev så här är helt sanslöst. Subaru har alltid varit min drömbil och när de frågade om jag ville köra en av deras bilar i stora grupp-N under årets brittiska mästerskap så slog jag hakan i bordet, säger Jennie-Lee.

Sedan dess har hon hunnit med att köra två testtävlingar i England med blandat resultat.

- Den första tävlingen fick jag bryta efter två sträckor, sedan jag knäckt båda de bakre drivaxlarna. I den andra blev jag femma i grupp N och tolva totalt bland ungefär 40 grupp N- och WRC- bilar.

Vid sin sida har hon fått den mycket rutinerade kartläsaren Howard Davis och teamkamrat i den andra Subarun blir även det en tjej, Lorna Smith från Skottland.

- Det har gått mycket lättare än jag trodde att gå över till noter på engelska.

- Howard är otroligt bra och jag har aldrig åkt med någon bättre kartläsare, säger Jennie-Lee Hermansson.

Hon säger sig även ha sina mentorer Harry Joki och Kenneth Eriksson att tacka för mycket.

- De har verkligen ställt upp till 100 procent. Kenneth har hjälpt mig med både träning och goda råd och är en sådan person som jag kan ringa till vilken tid på dygnet som helst, säger Jennie-Lee.

På måndag reser hon till England för att förbereda sig inför premiärtävlingen den 23 april.

- Den här säsongen får bli ett läroår inför nästa, då målsättningen är att köra VM-serien i stora grupp N.

Den stora målsättningen är annars att bli världsmästare i en WRC-bil, senast år 2010, säger Jennie-Lee.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons