Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kallurs värde ökar med miljoner

Annons

Populärast hos svenska folket. Nu ökar Susanna Kallurs värde med mångmiljonbelopp.

- I somras värderade vi hennes marknadsvärde till 20 miljoner. Det beloppet är betydligt högre än så idag, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Han menar att Jerringprisvinsten stärker hennes varumärke betydligt.

- Jerringpriset slår högre än bragdguldet. Även om bragdguldet är ett tyngre pris i viss mån är publiken viktigare i ett sponsorsammanhang, säger han.

Inför EM beräknade S&B att Kallurs marknadsvärde skulle stiga från 15 till 20 miljoner med ett EM-guld.

- Det är betydligt högre än så i dag. Någon exakt siffra kan jag inte ge just nu, men det rör sig om åtskilliga miljoner, säger Olovzon.

I somras värderades Carolina Klüfts varumärke till 70 miljoner. Kallur har alla chanser att nå den nivån.

- Fortsätter hon prestera och bevisa att hon tillhör världstoppen har hon potential att nå dit, säger Niklas Olovzon.

Fotnot: Med marknadsvärde menas vad idrottaren i fråga kan väntas tjäna på sponsorpengar under karriären.

ENKÄT: PER-ÅKE GRANLUND STEFAN ÅBERG

Mer läsning

Annons