Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ingen idé att hetsa upp sig"

Annons

Men Tobias, som för bara några veckor sedan blev klar för start i en Ford Focus RS WRC, tack vare sponsring från Göran Henrikssons Team Olsbergs, vet att han måste prestera i Svenska rallyts värstingklass för att få märkesteamens ögon på sig:

- Visst är det så, men jag kan inte gå och tänka på det hela tiden. Min fokus måste ligga på vad jag ska göra på fredag, lördag och söndag.

22-åringen siktar mot en niondeplats i årets andra VM-deltävling, som startar i dag på morgonen.

- Plats nio eller tio ska jag ta, anser han själv, som i fjol körde i Svenska rallyts grupp N-klass, men också provade på WRC-cirkusen i Finland (13:e plats) och i Wales (12:e plats).

- Vad jag också vill uppnå med "Svenska" i år är att ha bra grundfart, att hålla hög lägstanivå.

I går körde Tobias Johansson fullfartstest i Råda, utanför Hagfors. Vädret var milt och underlaget på den fyra kilometer långa sträckan en blandning av is, snö och en hel del grus. Bilen gick...

- ... alldeles suveränt, tycker han själv.

2.00,4 blev Tobias bästa tid efter tre försök. Den regerande världsmästaren Petter Solberg körde i den fjärde "omgången" på tiden 1.56,4 - dagens topp.

Det engelska företaget M-Sport, som sköter Fords tävlingsverksamhet, ställer mellan sju och åtta mekaniker till Johanssons förfogande under rallyt.

- Men just nu ser det ut som om det blir ganska lugnt för dem, säger Tobias och skrattar innan han förklarar:

- Några justeringar av bilens inställningar kommer inte att göras före start. Sedan, efter några specialsträckor, ställer vi självklart om motoreffekten.

Tobias Johansson vill hålla ner hastigheten till en början, för att sedan öka. Som mest kan Focusen komma upp i runt 170-175 kilometer i timmen med de inställningar som bilen nu har.

- Granberget, som Bosse (Holmstrand, co-driver) och jag körde under notskrivningen, är nu min favoritsträcka. Också Sågen och Rämmen är favoriter.

Anledningen är kort och koncis, i alla fall enligt honom själv:

- Det går fort där.

Uppmärksamheten kring Tobias Johansson är stor, men någon större press utifrån känner han alltså inte.

Trots sin ålder.

Trots sin talang.

Trots att Ford givetvis följer honom med stort, stort intresse.

- Vad man funderar på är vädret. Kommer det att bli fortsatt milt? Eller blir det kallt? Eller kommer det snöa?

- Hur som helst, så har vi koll på vilka däck vi ska använda, oavsett väderförhållandena.

På fartteststräckan i Råda använde Tobias sjumillimetersdubb på sina Michelin-däck, vilket gjorde att han "kunde köra så fort som det bara gick".

- Men jag höll igen en del, eftersom jag inte ville riskera att något skulle hända med bilen, erkänner han, när tidningen träffar honom på serviceplatsen i Hagfors på torsdagseftermiddagen.

Din uppladdning inför rallyt?

- Jag ska bara ta det lugnt. På hotellet i Karlstad kommer jag att bada bastu och käka gott.

- Sedan blir det tidig sänggång.

Det är en av sakerna han lovar, det andra är en lugn start av VM-deltävlingen.

- Jag vill känna mig för, så jag har koll på underlaget. Helst vill jag ha isiga vägar och några minusgrader. Visst, det funkar att köra på snöblandat grus, men "Svenska" är ju ett vinterrally, eller hur?

I dagsläget är Tobias Johanssons VM-kalender tom, undantaget Svenska rallyt.

Frågan är hur hans framtid ser ut efter söndagens målgång?

Utmanarna i klassen är många.

Men i blickfånget hamnar bara de bästa förarna.

Och en av dem kan vara Tobias Johansson?

- Kanske det, svarar han.

Med ett skratt.

CARL-JOHAN BERGMAN

Mer läsning

Annons