Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hotet gav verkan

Annons

Tony Rickardssons vurpa i Prag berodde på att han i hård kamp med Tomasz Gollob och Hans Andersen blev klämd mellan Gollob och luftstaketet.

Hans fotpinne fastnade och vurpan var ett faktum. Rickardsson hade tur och kunde fortsätta och klarade till slut en tredjeplats, efter Jason Crump och Jaroslaw Hampel.

Rickardsson var efter tävlingen mycket kritisk till luftstaketet. Och han är inte ensam om den åsikten. Förarna står enade.

När luftstaketet lanserades på GP-tävlingarna blev det mottaget med öppna armar. Det var ett nytänkande för säkerheten och ersatte hårda yttersarger.

Luftstaketet har också gjort att antalet skador har minskat, vid vurpor i svängarna. Däremot är det en säkerhetsrisk på raksträckorna.

- Vi ville ha bort luftstaketet på rakorna redan på förarmötet innan fredagens träning, berättar Andreas Jonsson. Men det ville inte arrangörerna gå med på. Jag är personligen aldrig rädd när jag kör men i Prag höll jag mig en bit från yttersargen på rakorna.

En av anledningarna till att arrangörerna ville ha luftstaketet kvar är att reklamen fästs med kardborreband i luftstaketet och sedan är enkel att byta under tävlingarna.

- Jag pratade med Ole Olsen (som är tävlingsledare i GP) efter tävlingen i Prag och då sade han till mig att de inte hade några problem att plocka bort luftstaketet på rakorna, berättar Rickardsson.

En annan förare som var inblandad i en rejäl krasch i Prag var Greg Hancock.

Även i hans fall kunde kraschen kanske kunnat undvikas med vanlig hård yttersarg.

- Kanske, kanske inte. Nicki (Pedersen) var rejält tuff mot mig. Men hade jag kunnat studsa ut i en hård sarg och sedan tillbaka ut på banan kanske jag kunnat hålla mig kvar på cykeln. Det händer ganska ofta att man stöter i yttersargen på rakorna under vanliga serietävlingar, säger Hancock som fick avstå söndagens serietävling i Polen.

Lösningen med luftstaket i svängarna och traditionellt hård sarg på rakorna har till denna säsong genomförts på de engelska arenorna och uppskattas av förarna. (TT)

SUNE KARLSSON

Mer läsning

Annons