Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hoppfullt

Annons

- Det här var ju otroligt lyckat. Vi som hade hoppats på 3 000 personer, säger Ove "Slägga" Eriksson i Lingheds SK, som tillsammans med The Battle och snowcross.se låg bakom skoterjippot.

Slägga var nöjd med allt, men berömde speciellt förarna.

-Vilken disciplin de visade upp.

Snöskotercross är tufft. För att vinna heat måste man våga ta för sig, men med insidan av huvudet. Annasr kan smällarna bli alltför våldsamma.

Endast vid ett tillfälle upplevde en förare att han hade fått en för hård tackling.

Större delen av de svenska eliten fanns på plats. Trettiotalet förare tävlade i två klasser, pro 440 och pro 800.

Efter tolv kvalheat avslutades tävlingen med A- och B-finaler.

Mac Lilijenberg från Bålsta vann den minsta klassen tämligen lätt.

-Jag kunde faktiskt hålla undan ganska enkelt. Om min klubbkompis Johan Dahlgren hade närmat sig, hade jag bara ökat. När jag väl kom upp i ledningen valde jag att köra klokt, sade Liljenberg.

Snabbast i starten var hemmakillen, Lingheds Andreas Nordin. Han tappade ledningen redan på det första varvet och slutade på fjärdeplats, för övrigt den främsta placeringen av dalaåkarna.

I den större klassen var det nämligen tunnsått med dalaframgångar. Ingen tog sig till A-final. Segern gick i stället till Lyckseles Daniel Olofsson, som uppvaktades hårt av Team Walles Johan Eriksson.

-Johan är hemskt duktig och det var ganska svårt att köra om på banan, så det gällde bara att stänga till och försöka hålla honom bakom sig, sade Daniel Olofsson.

Han uppskattade stämningen på läktaren.

-Jag tror aldrig att jag har tävlat inför så här mycket folk tidigare. Det blir extra roligt att köra när man hör jublet.

Högsta jublen kom när förarna passerade banans största hopp.

-Jag gissar att vi flög fyra, fem meter högt och närmare 25 meter långt, sade Mac Liljenberg.

Lingheds SK har arbetat hårt med banan dagarna före tävlingen.

-Flera elitförare har varit här och testat. Vi har gjort små justeringar varje dag för att få banan så bra som möjligt, berättar Slägga.

Han kunde näst intill lova att det blir en tävling även nästa år.

- När det blir så här lyckat, så vill man förstås köra igen.

STEFAN ERICSON

Mer läsning

Annons