Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemmabyggaren satsar stort

Annons

Det har gått framåt. Före-bilden är från början av mars, i starten av Johan Erikssons projekt. En olycka i vintras ledde till att dåvarande rallybilen såldes och en kaross till en Saab 9-3 med skyddsbur köptes in. Saaben, med etanoldrift, är nästan helt ett egenbygge.

-Det enda jag inte gjort är att måla bilen, annars har jag gjort allt. Det är ett otal arbetstimmar. Jag kan inte ens uppskatta det.

Tidsramen sprack, och budgeten på cirka 200000kronor sprack.

-Jag har väl spräckt den med en hundring, säger han och ler. Det har väl gått på över en kvarts miljon.

Att bilen inte var klar i maj så som det var tänkt har även det sin förklaring. I arbetslusten.

-Det har varit upp och ner. Ena stunden hade jag ingen lust alls, sedan bytte jag jobb och då blev det roligare igen.

Den etanoldrivna Saaben har originalmotor, men trots det får Johan ut nästan 300 hästar. Till helgen är det dags för det första testet, RallyXplosion i Västerås. Där har Johan vunnit två gånger tidigare. Det blir däremot ett lugnare race den här gången, för att testa bilen.

-Jag får se var det bär i väg någonstans. Det är 70 hästar mer än i förra bilen. Men det är å andra sidan bättre bromsar också.

De närmaste planerna för Eriksson är ett antal strölopp i år för att känna på bilen. Nästa år blir det start i SM och DM.

MAGNUS ÖSTLUND

Mer läsning

Annons