Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här inleds rally-SM

Annons

Det är 39:e gången sedan starten 1968 som rallyklassikern går och åtskilliga gånger har den fått bilda upptakt på SM-året.

Bergslagsrallyt inleds fredagen den 13 januari med två sträckor, som körs vardera två gånger - totalt 32 kilometer.

Tidigt på lördag morgon startar den andra etappens fem sträckor på totalt 84 kilometer.

Fredagsetappen gäller enbart SM-klasserna men under etapp två tillkommer även tjej-RM samt grupp E och Volvo original.

Grupp H-klassen är tillbaka i rally-SM, vilket arrangörerna hoppas ska ge större startfält och variation bland bilarna.

Intresset för SM som helhet tycks ha ökat inför 2006 även om Bergslagsrallyt än så länge bara samlat 68 anmälda.

Omvänd startordning kommer att gälla i tre startgrupper - elitgrupp 1 och 2 samt därefter klass övriga.

Det innebär i sin tur att man inom respektive grupp seedar de snabbaste förarna.

I till exempel elitgrupp 1 startar den minsta klassen först.

Arrangörernas tanke är att inte skjuta inte av de största pjäserna först i fyrverkeriet.

Noterbart är att en serviceplats kommer att upprättas utanför Ludvika Folkets hus och under båda tävlingsdagarna kommer publiken att kunna följa teamens arbete med bilarna.

Bergslagsrallyt har till vissa förares ilska utnyttjat rätten att inte tillåta rekognosering inför rallyt.

Detta har mött en del skarp kritik eftersom några förare anser att rekognosering med egen notskrivning ger god träning inför en eventuell internationell karriär.

Men eftersom man inom Bergslagsrallyts organisationen har dåliga erfarenheter från rekognosering vid tidigare tillfällen så fattade man detta beslut redan i planeringsstadiet av rallyt.

Man vägde bland annat in hur genomåkning av sträckorna skulle upplevas av markägare och boende längs sträckorna samt att det skulle en förväntad högre hastighet under tävlingen - därmed större olycksrisk.

Dessutom hävdar tävlingsledningen att det inte finns vare sig tid eller personalresurser för att genomföra den önskade rekognoseringen.

Flera nya team har dykt upp på scenen.

Svenska Subaru satsar med ett tvåbilsteam i den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen med Hasse Gustafsson från Nås i en av bilarna och Oscar Svedlund från Karlstad i den andra.

Stjärnskottet från 2005 års säsong - Patrik Flodin - har hamnat i en satsning där självaste Petter Sohlberg - Norges enda världsmästare i rally - kommer att fungera som mentor.

Ford drar i gång Flexifuel cup för etalnoldrivna Ford Fiesta. Ett 20-tal bilar är på gång, och intresset är stort för ännu fler.

Peugeot satsar på en cup med enbart bilar av modell 206 och Renault har ett helt koppel Clio.

I den tyngsta klassen, för fyrhjulsdrvina trimmade bilar, har hittills bara Mats Jonsson och Dick Wiksell anmält sig.

Anmälningstiden går ut i morgon, fredag, och arrangörerna hoppas att bland andra Jimmy Joge ska tillkomma.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons