Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han stod pall

Annons

- Jag har trott på seger i 14 dagar under förutsättning att det var torrt, förklarade den 41-årige STCC-veteranen från Säter.

- Vi har inte hunnit testa Accorden ordentligt på vatten än, tillade han.

Men rejält med vatten på banan var det i kvalet och givetvis regndäck på. Där hade Tomas turen att dra startposition två i det första racet. Han slapp hamna i gröten av bilar i mitten på fältet, som i premiären. Utan incidenter blev dock inte det första racet.

Först blev han påkörd av Robert Dahlgren i slutet av startrakan, sedan fick han sig en tryckare av samme Dahlgren i Eje-kurvan när han skulle ta sig förbi. Det gjorde att han satt kvar på tredje plats i racet och den behöll han in i mål.

- När jag kom upp jämsides vred han tillbaka och körde in i min sida så att jag tappade ratten, berättade Tomas.

I omstarten till det andra kvalheatet hamnade Tomas långt bak i fältet eftersom det blir omvänd startordning med de bästa från första heatet sist på startplattan.

- Då gick jag in för att köra safe och inte göra om misstaget från Knutstorp, där jag tappade viktiga placeringar på att försöka mig på en onödig omkörning.

Taktiken lyckades och Tomas passerade mållinjen som sexa.

Det var då den verkliga dramatiken började.

Domarna ville ge Tomas ett tidstillägg på 20 sekunder. De ansåg att han var vållande i sammanstötningen med Dahlgren. Det hade betytt en betydligt sämre startposition i finalen.

Tomas protesterade dock hos tävlingsledningen och när de tittade på hela incidenten på tv ändrade de sitt beslut och Tomas fick starta i den position han kört sig till, i andra startled.

Inför finalen hade det torkat upp och alla förare bytte till slicks. Regnet återvände dock lagom till att finalen drog igång.

Tomas kom ut ur startböjen som fyra, blev trea sedan Jan "Flash" Nilsson hamnat på gräset, sedan blev han tvåa. Fredrik Ekblom hamnade också utanför banan och då var Tomas tvåa.

- Det var flera som inte kände att det börjat regna. Därför åkte de av. Själv tyckte jag det var fel att flagga av finalen, förklarade Tomas.

Men han ändrade sig snabbt:

- När jag stod där på gridden insåg jag att det var ett klokt beslut.

Teamen fick chansen att byta till regndäck och sedan blev det omstart i den ordning bilarna flaggades av.

Tomas fortsatte jakten på Richard Göranssons BMW.

- Jag kände att jaga var snabbare än honom.

Tomas behövde dock inte satsa på en omkörning. Göransson fick ett straff, tvingades köra genom depån, därför att hans mekaniker inte fick på regndäcken i tid till start.

- Har du koll, missar du inte en sådan här grej, och det är en regel som gäller överallt, kommenterade Tomas det straffet, som gjorde att han kunde köra lugnt och städat de handfull varv som återstod till målgången.

Det här var Tomas fjärde seger i STCC sedan debuten, alla har kommit på Gelleråsen:

- Så jag tycker om Gelleråsen, sade Tomas, och lade på sitt bredaste segerleende.

I och med segern så ligger Tomas nu tvåa i sammandraget efter två deltävlingar.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons