Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Håller Svans tredje motor?

Annons

Sedan Per för någon vecka sedan fick sin nya Mitsubishi Lancer EVO 5 har två motorer gått till de sälla jaktmarkerna - och Per har två dagar före start i SM-rallyt inte hunnit träningsköra en meter.

- Det känns ju inte så bra, menar Svan. Hade det varit en tvåhjulsdriven Opel jag skulle sätta mig i, hade det inte varit något större problem. Men nu handlar det om både nytt märke och fyrhjulsdrivet i stället för tvåhjulsdrivet.

Eländet började redan vid en första testkörning. Efter två kilometer skar motorn.

- Den var helt färdig. Bara att byta ut, säger Per.

Och det gick rätt så snabbt och smidigt. Det var bara ett litet problem.

- När vi testkörde motorn lossnade kamremmen och skadade ventilerna. Jag tror vi hann ha motorn igång tio sekunder innan det hände, menar Per.

Nu sitter motor nummer tre i bilen. En motor som sattes in i bilen i torsdags.

- Nu är motorn inkörd, säger Per. Kanske hinner jag även testköra den lite på onsdag. Men i dagsläget vet jag inte alls var jag står.

Bergslagsrallyt - som inleder årets SM-serie - kan annars bli ett mycket sevärt rally. I skogarna runt Hällefors har sju specialsträckor på sammanlagt 13 mil lagts in.

Och segertipsen? Ja, Bergslagsrallyt "brukar" vartannat år vinnas av Forshagas Mats Jonsson och vartannat år av S-O Walfridsson. I år saknas fjolårsvinnaren Walfridsson - så tipsen får gå till svenske mästaren Mats Jonsson i stället - utmanad av framför allt märkeskollegan (Ford WRC), Degerfors Eddie Hörbing.

Striden om att bli bästa dalkarl lär stå mellan Per Svan och Ludvikas Tobias Johansson. I fjol körde Tobias av på andra sträckan.

Totalt kommer cirka 100 ekipage till start, vilket är cirka 50 färre än i fjol. Tolv av de anmälda kommer från dalaklubbar.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons