Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Graaf gör det säkert

Annons

Ett par dagar innan SM-premi-ären träffar vi en ganska avspänd, men ändå fokuserad säkerhetschef för rallyt.

Uppgifterna i organisationen är fördelade sedan länge och alla vet sina roller.

- Man kan ju undra varför man gör det här. Vi får inget betalt och sällan någon uppskattning, säger Mats med ett leende.

Han när förstås förhoppningen om att inte behöva aktivera sin stora säkerhetsapparat under de två tävlingsdagarna.

Men de senaste årens allvarliga olyckor inom svensk rallysport har satt säkerheten för både de tävlande och publik i fokus.

Så sent som 2003 inträffade en dödsolycka i Bergslagsrallyt.

- Bilsportförbundets säkerhetskrav har blivit större, men det är fortfarande upp till varje tävlingsarrangör att skapa en fungerande säkerhetsorganisation, säger Mats.

Han konstaterar att det handlar om vilken syn man ska ha på rallysäkerheten.

- Nästa steg blir sträckor utan publik. Hur kul är det?

Efter att åskådare dödats av skenande rallybilar försöker tävlingsarrangörerna att styra publiken till så säkra ställen som möjligt.

- Vi har rekommenderade publikplatser och när det gäller familjer brukar det inte vara problem. De riktiga rallyfantasterna styr man inte, de har sina egna platser, konstaterar Mats lätt uppgivet.

- Egentligen ska publik inte få finnas närmare vägen än sex meter men det håller inte i praktiken.

Han kan bara vädja till åskådarna att respektera avspärrningar, förbudsskyltar och funktionärer.

Ett stort problem på senare år har varit snöskoteråkare, som både korsar och åker längs med rallyvägarna.

Nästan 50 000 kronor kostar säkerheten de fyra klubbar som arrangerar Bergslagsrallyt.

En stor del av den budgeten går till hyra av de fem räddningsbilar och fyra ambulanser med besättningar som ska finnas med ute på sträckorna.

- Händer det någonting på en sträcka ska vi vara där inom 15 minuter.

För det mesta är det en tävlande som upptäcker att en konkurrent kört av vägen och slår larm.

Mats Graaf berättar att varje tävlingsbil ska vara utrustad med två skyltar att användas vid avkörningar.

- Den ena står det "OK" på och ska placeras synligt på den bil som åkt av för att visa att förare och kartläsare är oskadda. Är någon i bilen däremot i behov av hjälp ska skylten "SOS" fram.

Om en tävling drabbas av en allvarlig olycka, kanske med dödlig utgång, finns det också en krishanteringsplan för hur man ska ta hand om de som på olika sätt varit inblandade.

- Utvalda personer i tävlingsledningen bildar då en grupp som får hjälp av kommunens krisgrupp och en präst.

Både funktionärer och tävlande ska sammankallas för att få information liksom media.

Mats Graaf har i sitt yrke som brandman varit med om en del svåra situationer.

- Efteråt brukar vi sätta oss i bastun och prata igenom händelsen. Ibland behöver det inte vara mer märkvärdigt än så.

Bergslagsrallyts arrangörer har fått kritik för att man inte tillåtit de tävlande att köra igenom sträckorna i förväg, så kallad rekognosering.

- De flesta SM-arrangörer har inte gjort som vi men vi har stöd i förbundets regler, som medger att man kan neka rekognosering.

- Vi anser att olycksrisken är för stor eftersom vägarna innan tävlingen fortfarande är öppna för vanlig trafik. Dessutom kan det ställa till problem för de boende efter sträckorna.

Graaf gör sin första SM-tävling som säkerhetschef men har ägnat sig åt säkerhetsfrågor inom rally i tio år.

- Jag körde själv rally i Volvo på 80-talet. Jag lyckades bli A- förare till slut men någon riktig karriär blev det inte.

På senare år har han kört en del folkrace.

För Bergslagsrallyts säkerhetschef väntar två intensiva och långa dagar. Lokala amatörradioklubbar svarar för kommunikationen under rallyt.

Mobiltelefoner anser alldeles för osäkert. Ska telefon användas ska den vara av den gamla hederliga sorten.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons