Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Favorit i repris?

Annons

Och låter oss förstå att det som gäller är kort och gott: Att försvara mästerskapet från i fjol.

- Så är det. Jag koncentrerar mig helt på att vinna S60 Challenge än en gång.

- Att köpa in sig i STCC-sammanhang ligger inte inom möjligheternas gräns för mig, varför jag inte har nåt val, säger han.

Att betala in sig i STCC-klassen kostar i runda tal 1,5 miljon kronor.

- Och till nåt sånt behövs sponsorer, stora sådana, konstaterar Daniel.

- Kanske skulle jag fixa det om jag slutade jobba och koncentrerade mig på att samla in pengar. Men det vill jag inte, det finns ju ett liv utanför racingen också, säger han.

För Daniel innebar segern i fjol, den som togs efter en oerhörd poängdramatik i sista tävlingen, att Daniel blev historisk.

För andra året i rad.

2001 blev han ju den siste att plocka till sig ett mästerskap i JTCC-serien, i fjol blev han alltså den förste att plocka åt sig förstapriset i efterföljaren S60 Challenge.

- Och naturligtvis har jag i bakhuvudet att försöka ta mig uppåt i klasserna.

- Men det kostar som sagt. Alldeles för mycket för att jag ska kunna fixa det på egen hand, konstaterar han.

Uppemot en halv miljon fick han skrapa ihop i fjol för att kunna köpa loss den S60-bil han tingat på.

Den saken lyckades han med via sponsorer i sista stund, så sent som några veckor innan premiärtävlingen var han högst osäker på om han skulle lyckas få ihop pengarna.

- Och ska jag vidare så tarvar det en miljon ytterligare. Det är i alla fall vad det kostar att köpa in sig i ett stall, berättar Daniel.

Som också vet att berätta att klassen i år innehåller några nyheter, positiva sådana som Daniel ser det.

- Det bli omvänd startordning bland de åtta främsta bland annat. Det innebär exempelvis att kommer man etta i det första får man starta som nummer åtta i det andra.

- En annan nyhet är att det blir nya växellådor i bilarna i år. Kopplingen tas bort nämligen. Växellådan tillverkas av ett Borlängeföretag förresten, berättar Daniel.

Bilen har han inte plockat fram än.

Men snart är det dags att montera i grejorna inför en säsong som för Daniels del handlar om att än en gång försöka övertyga sponsorer och andra i racing-Sverige att här finns det körkapacitet i massor.

- Seger, ingenting annat är vad som gäller, vill han ha sagt.

BJARNE SOLUM

Mer läsning

Annons