Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Evigt nötande kan avgöra tävlingen

Annons

Ett evigt nötande som kan bli avgörande för tävlingen.

- Vi använder oss av ett siffersystem, berättar Benny Locander, kartläsare åt Tobias Johansson.

Träningen och rekognosceringen är oerhört viktig för att förarna ska kunna åka så fort som möjligt på specialsträckorna.

För några år sedan var det i stort sett fritt fram för förarna att köra hur många gånger som helst.

Nu är det dock begränsat. Varje team får åka sträckan två gånger innan tävlingen, och det på bestämda tider.

För att hålla koll på att ingen kör för många gånger, får de kvittera vid målet att de kört igenom sträckan.

Vägen är inte avlyst på något sätt. Det finns dock skyltar uppe om att det pågår rekognoscering.

Att det inte alltid fungerar så väl, visar den olycka som inträffade på måndagen, när ett tränande ekipage krockade med en privatbilist.

Benny Locander är kartläsare åt Tobias Johansson, Ludvika MS, och han har mycket lång erfarenhet av att läsa noter.

- Jag började 1979 när jag åkte med Arne Allansson, säger Locander.

Han föredrar att använda sig av siffernoter och det innebär att varje kurva får en gradering mellan ett och sex, där ett är vinkelböj och sex är i stort sett fullfartsböj.

I noterna skriver de även upp feldoseringar och annat som kan påverka körningen. Det kan även handla om skarpa krön.

- Under träningen skriver vi noterna första gånggen vi kör och sedan kollar vi dem under andra vändan, berättar Tobias Johansson.

Under måndagen hade de sex sträckor kring Fredriksberg som skulle köras, och eftersom det ibland är långa transporter mellan sträckorna drar det hela ut på tiden.

- Vi har kört sedan i morse och har att göra en bra stund till i kväll innan vi är färdiga, berättar Tobias.

En annan förare som var måttligt road av nötandet på sträckorna var speedway-världsmästaren Tony Rickardsson.

Han konstaterade att det inte var särskilt roligt. Han såg fram emot att det skulle bli fredag så han fick starta i sitt första Svenska Rally.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons