Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett förrädiskt äventyr

Annons

Håller de unga svenskarna distansen ut kommer de att vara i mål i Senegals huvudstad den 15 januari.

- Det är lite längre sträckor än vi brukar köra i vanliga fall, på-pekar 23-åringen lite lugnt.

Vissa sträckor i Dakarrallyt kommer att vara upp till 80 mil, med transporterna inräkade.

- Vi har fått bra förberedelser, framför allt i Marocko, och med lite vilja ska det gå.

Tobias och Bosse kommer att vara ett av sex par, som kör en utmanarklass för Nissans officiella Dakar-team - Nismo.

- Vi har allihopa Nissan Patrol-bilar av standardtyp, som inte är lika vassa som de häftigaste man brukar se på tv.

- Teamledningen vill att vi först och främst ska ta bilen i mål, men vi själva vill försöka nå en hyfsad placering i vår klass.

Det handlar om en uppbackning på tre-fyra miljoner kronor som Tobias och Bosse har i ryggen.

Så mycket beräknar Ludvikasonen själv att deras deltagande i rallyt kostar. Allt bjuds de på som vinnare i Eurosports nyligen tv-sända dokusåpa Dakar challenge.

Till detta kommer svårmätbara PR-effekter eftersom de är garanterade tre minuters tv-tid varje kväll när Eurosport sänder från Dakar-rallyt.

De har fått lära sig att öken-sanden i Afrika kan vara väldigt förrädisk och skiftande.

- Sanden där nere är inte alls som den som finns på badstränder. Den är mycket mer finkorning, nästan som mjöl, upplyser Tobias.

På morgonen kan den fort- farande hålla ihop av nattens fukt, men på eftermiddagen kan den ha blivit lös och nästan ogenomtränglig.

- Det gäller att försöka läsa av sanden och se var man kan ta sig fram.

Tobias och hans kartläsare Bosse Holmstrand från Herr-ljunga i Västergötland kommer att tälta sig fram genom öknen.

- Vi har tält och sovsäckar med oss i bilen, dessutom en massa utrustning.

De har mat och vatten för tre dagar om de skulle köra vilse i öknen, diverse säkerhetsprylar, GPS-utrustning, 450 liter bränsle, tre reservhjul, fyra metallplattor att användas om de kör fast och förstås spadar att ösa sand med.

- Vi har också tagit med oss energikakor, proteintabletter och måltidsersättning från Sverige.

Här om dagen meddelade kart-läsaren Tina Thörner att Dakar-rallyt blir hennes sista uppdrag.

- Tina har ju stor erfarenhet av Dakar och vi har fått en del tips av henne. Hon tycker att vi inte ska ta i för hårt i början eftersom det är en så lång tävling.

Visserligen är Dakar-bilarna försedda med modern utrustning för satellit-navigering men enligt Tobias är det enklare än så:

- Man kan jämföra det med vanlig orientering. Du ska ta dig till en bestämd punkt med hjälp av en kompass.

JOHANSSON OM KÄNSLAN INFÖR STARTEN I DAKARRALLYT. TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons