Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engström har vikt-problem

Annons

- Helst ska man ha 60 kilo extra hela tiden, för då är man ju i ledning, tillägger han med ett leende.

Inte heller stör motorhaveriet senast. Då sprängde han motorn strax före mål, men räddade andraplatsen ändå.

-När vi tog isär den efteråt såg vi att det gått åt pipsvängen rejält. En vevaxel hade gått av och det är inte så mycket som går att använda av motorn som vi skickat ned till Italien.

Helst av allt hade han förstås hoppats på en helt ny uppgraderad motor till helgens race på Mantorp men tiden har varit för kort för att ordna det.

- Det behövs mycket motorstyrka där. Men den motor jag haft på testerna har faktiskt varit snabbare än den jag kört i racen, så det är ingen fara på taket.

Och att något nytt motorhaveri ska inträffa, tror han inte.

-Det händer inte så ofta med Hondan. Jag har bara haft två motorhaverier på fem år.

Så Tomas är full av tillförsikt. Han trivs på Mantorp som är en lite större bana än övriga svenska banor. Den är bredare och det går fortare där.

-Jag gillar den och vet att bilen passar på alla banor.

Tomas Honda och Audi toppar märkesmästerskapet. Hittills har BMW misslyckats, trots att det finns åtta bilar av märket i STCC. Janne "Flash" Nilsson, som också har Edward Sandström och Richards Göransson i sitt stall, har haft ett hemligt test bakom låsta grindar i Karlskoga i tisdags. Enligt uppgift ska de ha noterat varvtider på låga 1,07. De bästa kvaltiderna från Karlskoga i senaste racet låg på 1,07,6.

- Men det här låter nog mer än det är. I våras låg vi på låga 1,07 när vi testade där. Men det där avgörs mycket beroende på hur förhållandena är dag för dag.

Men helt klart måste BMW upp till bevis på Mantorp som är en bana som passar bilen bra.

-Där är de ju också 50 kilo lättare än oss andra. Är de inte med i toppen är det nog att betrakta som ett totalt misslyckande för dem, tycker Tomas.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons