Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engström glödhet

Annons

Det grundar han på att det mesta är nytt: bilen, designen, teamet och att Italienska Jas, som utvecklar Honda i Europa, ställer upp mer än tidigare år.

– Till premiären på Sturup kommer till och med Jas högste chef.

Första testet på Knutstorp var sig dock likt. Där var Tomas snabbast, som han brukar vara.

– Bevisligen fungerar grejorna och vi har lite kvar att ge. Allt som vi utvecklat inför 2007 är inte på plats än. Vi avvaktar till den andra tävlingen så att vi kan vara säkra på att det fungerar.

Testet på Gelleråsbanan snöade in och på det sista officiella testet på premiärbanan i Sturup var inte Tomas med. Han hyrde banan för ett eget test dagen före testet på Knutstorp istället.

– Det är långt att åka och på så sätt sparade jag in tre dagar.

STCC har blivit tuffare år från år. Tomas vet varför:

– Reglementet har varit låst i fem år. De som var duktiga i början har inte kunnat utveckla så mycket mer och de andra har kommit ifatt.

Sedan har givetvis de ekonomiska insatserna ökat betydligt.

– BMW har enorma resurser och de får, med fyra helt nya bilar, gälla som favoriter.

Tomas med sitt enbilsteam känner sig dock inte som en sparv i tranedansen.

– Ingen är slagen på förhand och ute på banan är du alltid ensam. Det är svårt att hjälpa varandra och det måste till tillfälligheter, som för Audi i fjol, om det ska lyckas.

– Och jag har aldrig haft tanken att jag är själv. Vi gör ett jättebra jobb och kvalar vi långt fram är det inga problem.

I fjol var Tomas med i alla super-pole utom en. Det betyder att han var bland de åtta snabbaste i tidskvalen. I super-polen gör de åtta snabbaste upp om pole position i finalen.

– Allt bygger på kvalen i STCC.

2006 slutade Tomas femma i mästerskapet.

Mer läsning

Annons