Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engström är hoppfull

Annons

Det har gått bra för Tomas den är säsongen och inför dagens kval och morgondagens race känns det bra.

- Jag hoppas bara att vädret kan bestämma sig. Blir det väderomslag blir det extra mycket jobb för mekanikerna eftersom man måste justera inställningarna, förklarar Tomas.

Det är lite orättvist i STCC. Om man vinner en tävling får man straffvikter. Efter segern i Karlskoga får han köra med 25 kg extra.

- Det är för att det ska bli variation i toppen men jag ska försöka vinna ändå.

Det kan bli kostsamma skador på bilarna när de kör i en snitthastighet, på Falkenberg, på cirka 164 km/h, där ett varv tar 45 sekunder och tidsdifferensen mellan förare är väldigt liten. Men Tomas stall har en hel färdig bil i reserv.

- Det blir skador på bilarna. Om det inte skulle bli det ligger man inte i toppen, förklarar han.

I STCC är det viktigt att hela tiden ta sig i mål, även om bilen blivit skadad. Det gäller att få poäng i varje tävling för att bli svensk mästare. I Falkenberg är banan inte så snabb och det är även svårt att göra omkörningar.

Tomas berättar att en ingenjör i stallet kommer från Italien. Det ger genast tankarna till den Europeiska motvarigheten, ETCC.

Kommer du att försöka ta dig ut och köra i Europa?

- I år har Honda bestämt att vi ska satsa på STCC, men jag skulle vilja försöka till nästa år. Men det är inget jag kan göra privat utan jag måsta ha Honda med mig.

- Men visst skulle det vara roligt, det är lite mer satsning på ETCC.

MATILDA BUSKE

Mer läsning

Annons