Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engström är förväntansfull inför säsongen

Annons

En vinnarbil?

- Det tror jag. Det känns så i alla fall.

Tomas Engström är förväntansfull inför sin sjunde säsong i STCC och den fjärde i en Honda.

- Inför varje säsong har jag försökt förbättra allt och Accorden jag har nu har jag väntat på länge.

Säterföraren är nöjd med försäsongen.

- Vi har varit med tidsmässigt i testerna och hunnit med det testprogram vi satt upp och fått svar på alla frågor vi haft.

Egentligen finns det bara en sak som oroar en aning inför premiären på Ring Knutstorp i helgen.

- Det stora frågetecknet är det nya kvalsystemet. Det kan bli riskfyllt, säger han.

Två korta kvalheat med lottad startordning ska köras för att avgöra vilken startplats föraren får i tävlingen. Efter målgång i Race 1 körs ett avkylningsvarv och bilarna stannar cirka 50 meter före startlinjen. Därefter ställer förarna upp i omvänd startordning i förhållande till startordningen i Race 1 och kör Race 2 cirka 15 minuter efter att segraren gått i mål i första racet. Den tävlande som har det lägsta sammanlagda placeringsresultatet startar i pole position i finalen.

En annan nyhet för året är den rullande starten, där alla bilar har fart när starten går. Tidigare var det stillastående start.

Kvalheaten är korta, intensiva och avgörande för startordningen i huvudloppet. Det gäller också att få med sig poäng från varje kvalheat, för allt räknas in i totalpoängen i serien.

- Hamnar man bakom fel bil kan det bli tufft. Så det gäller att ha lite tur och flyt hela tiden.

- Det är mer sportsligt med tidskval. Men det här är bra för publiken. Den nya ordningen ger ett enormt intresse, tillägger han.

- Och på premiärbanan får vi ett snabbt svar på hur det nya kvalsystemet fungerar. Knutstorp är krokig och smal och en av de mindre banor vi kör på.

Ja, vad tycker du egentligen om Ring Knutstorp?

- Från början tycket jag inte alls om den. Då gick det mesta åt pipan. Men på senare år har det gått bra där. Men jag föredrar en längre bana, som Anderstorp, för jag vill att det ska gå undan.

Så Knutstorp kräver inte bara full gas det gäller också att köra smart och taktiskt eftersom den sliter däcken hårt:

- Kör man för aggressivt är däcken slut efter åtta varv.

I fjol slutade Tomas sexa efter en del strul. Han hoppas på ett problemfritt år med lyckligt slut.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons