Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En skön 65:a i pärlvitt - "Knaggens" senaste

Annons

För alla som känner "Knaggen" vet att det egentligen inte existerar någon annan bilmodell.

- Det är något speciellt med PV. Det är en rolig bil och så vet jag var varje skruv ska sitta, säger "Knaggen", som körde sitt första rally i en Volvo PV redan 1964.

Han har inte fört några orderböcker men mellan tummen och pekfingret får han fram att han under åren ställt iordning ett tiotal PV, nästan alla för tävlingsbruk.

De flesta har varit rostiga vrak när han fått händerna på dem.

Med känsla, kunskap och utbytesdelar har "Knaggen" givit sig på rosthögarna och från grunden byggt upp bilarna till originalskick.

De klassiska bilarna är ett populärt och efterfrågat inslag i rallytävlingar runt om i landet.

- Folk tycker om att se dom gamla bilarna, som låter lite. Dom nya hör man ju knappt när dom kommer genom skogen, säger "Knaggen".

Den senaste skapelsen är nästan klar. Det fattas en rallystol till höger och säkerhetsbälten för tävlingsbruk.

- Det kostar en del och just nu är det lite tomt i kassan, säger "Knaggen" och flinar. Men det ordnar sig säkert.

För i Trollhättan har han nämligen en god vän, som brukar skicka en check då och då för att hjälpa till när det fattas delar.

Vännen är fabrikören och motorentusiasten Anders Prick, grundaren av ett välkänt pepparkaksmärke.

- "Pricken" är i Österrike just nu men han hör säkert av sig när han kommer hem.

Nästa år fyller "Knaggen" Backström 60 år. Han har haft diabetes sedan barnsben och varit riktigt dålig på senare år.

- Men just nu känns det skapligt bra, säger "Knaggen", som får leva på sin sjukpension.

Krånglande axlar gör att han ibland har svårt att utföra alla de moment som det innebär att bygga en bil från grunden.

Men med envishet och kompishjälp brukar det gå.

Han räknar för övrigt med att ett PV-bygge kräver cirka tusen arbetstimmar.

Trots att det är länge sedan Volvo slutade tillverka PV finns det fortfarande delar att få tag i.

Och själv har "Knaggen" ett uthus fyllt.

- Jag har ju skrotat ett antal bilar genom åren, konstaterar han.

När Volvo fyllde 75 år fick "Knaggen" uppdraget att bygga en likadan PV, som Carl-Magnus Skoogh körde Safari-rallyt med 1964.

För Gonäsbons bilbyggarkunskaper när det gäller Volvo PV är välkänt.

- Jag fick ett par kort på hur bilen såg ut 1964 och så var det att sätta i gång. En som var med på den tiden bor i Grekland så dit fick jag ringa för att få hjälp med vissa detaljer.

Det som inte gick att få tag på tillverkade "Knaggen" själv.

När allt var klart hade bilen kostat 280 000 kronor i bara delar.

- Det gjorde ingenting eftersom inte jag betalade.

Nu visar Volvo upp den på utställningar och mässor, både inom och utanför landets gränser.

"Knaggen" är sugen att börja tävla igen i klassiker-klassen men även det är en penningfråga.

- Jag känner mig så pass bra att det skulle vara roligt att prova.

Under tiden har han haft en annan Volvo PV utlånad till Ola Skoog i Ludvika, som haft stora framgångar bland klassiker och veteraner.

- Ola kör ju så bra så han får gärna låna PV:n ett tag till.

Men Ola Skoog får se upp, snart kanske ägaren själv dyker upp bland konkurrenterna.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons