Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En oviss framtid

Annons

När Skoda och Kenneth slöt avtal för snart ett år sedan, sades det att Kenneth skulle testa nya Skoda Fabia som tänkt ersättare till Skoda Octavia, som WRC-bil.

- Och jag har testat och lagt ner mycket tid på Fabian, säger Kenneth. Det är en mycket bra bil. Jag har fått ut mycket mera ur den än jag kunde få ur Octavian. Det är en klart snabbare bil.

Men det kan man inte tro när man sett den i tävling i de senaste VM-rallyna. Framgångarna för de två förarna, Tony Gardemaister och Didier Auriol, har inte varit större sedan de bytte bilmodell.

- Jag hade hoppats att jag själv skulle få köra Fabian på Cypern, i Tyskland och i Finland, suckar Kenneth. Jag hade ett muntligt löfte på det. Men Skodas ekonomi har inte tillåtit en tredje förare i dessa rallyn. Därför har teamledningen varit tvungen att bryta sina löften.

I juli spekulerade motortidningen IB Motorsport i att Kenneth skulle få köra RAC-rallyt och Svenska Rallyt.

- Och visst, jag har löften på det också. Men ekonomin har inte blivit bättre, så jag törs inte tro på de löftena heller, säger Kenneth. Det är inte säkert att jag får köra något mera VM-rally över huvud taget för Skoda. Både Tony och Didier lär redan vara kontrakterade för nästa år. Så utrymmet för ytterligare förare är minimalt.

Men det kan faktiskt finnas en chans för Kenneth redan till Australiensiska rallyt. Skodaföraren Didier Auriol har problem med en arm.

- En gammal muskelskada som spökar, säger Kenneth. Didier har så ont emellanåt, att han knappt kan röra armen. Han får behandling, men det verkar inte som om behandlingen ger den effekt de hoppas på.

Skulle Didiers skada inte förbättras, kan det bli läge för snabb-inkallning av Kenneth.

- Jag hade hoppats få köra åtminstone fyra rallyn med Fabian i år, menar Kenneth. Och göra så bra ifrån mig i den bilen att Skoda absolut vill ha mig som förare nästa år också. Men nu ser det inte så ut.

Och får Kenneth köra RAC-rallyt i England i november blir det årsjubileum av hans senaste körda VM-rally - just RAC-rallyt i fjol.

- Ett helt år är borta för mig. Det kommer naturligtvis att märkas när jag sätter mig bakom ratten igen. Det är svårt att ha tempot i kroppen om man bara får köra tester.

Och inte ens det har Kenneth gjort de sista två månaderna.

- Just nu går jag på sparlåga. Jag får nöja mig med att tänka rally emellanåt. Fundera hur jag skulle ta kurvorna om det vore rally, när jag är ute och åker vanlig bil. Men just nu känns det som om Skoda har mitt öde som rallyförare helt och hållet i sina händer. Jag är helt beroende av deras beslut.

Kanske har vi redan sett slutet på Kenneths fantastiska internationella karriär som rallyförare. Kanske har han redan åkt sitt sista VM-rally.

- Jag hoppas att det inte är så, säger Kenneth. Jag känner att jag har mer att ge, och skulle gärna vilja sitta bakom ratten igen.

Kanske Hyundai, Kenneths gamla märke, kan vara en tänkbar lösning nästa år. Kenneths efterträdare i det koreanska stallet har inte lyckats speciellt bra.

- Skulle jag få en förfrågan skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan återgång, menar Kenneth. Men just nu har jag ingen som helst aning om hur min framtid inom rallysporten kommer att se ut.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons