Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En oprövad duo

/
  • Masledare. Anders Fröjd slutade som lagledare i Masarna efter en säsong. I år leds laget av Andreas Engh och Stefan Bäckström.

Annons

Viss press känner de förstås av. Men frågan är om de kan misslyckas. Truppen känns nämligen minst lika oprövad som ledarduon och om laget skulle missa slutspel i år kan det ändå inte bli samma missräkning som i fjol.

- Årets lag är jämnare än de senaste säsongerna. På det sättet kommer det att bli en annorlunda speedway, säger Andreas Engh.

Han räknar med en stomme bestående av Leigh Adams, Billy Hamill och Antonio Lindbäck. Australiensaren Adams ska dock inte köra alla matcher.

- Vilka och hur många matcher han ska köra vill vi inte avslöja. Det får visa sig, säger Engh.

Adams, som gör sin åttonde säsong i Masarna, har tidigare deklarerat att han är i slutet av sin karriär. Engh hoppas att hans efterträdare redan finns i klubben.

- Vi tror att Simon Stead kan bli Masarnas näste Adams. Simon är en kille som vi förväntar oss mycket av och förhoppningsvis kan han blomma ut i år.

Är ni nöjda med truppen?

- Den var klar när vi tackade ja, så det måste vi vara. Visst finns det väl förare som man gärna skulle se i sitt eget lag, men så är det väl alltid och i alla sporter, säger Stefan Bäckström.

Andreas och Stefan känner varandra sedan tidigare.

- Stefan har varit min hockeytränare, berättar Andreas.

Då var det Stefan som bestämde. Nu är det Andreas som har sista ordet.

- Om vi någon gång skulle tycka olika, så är det Andreas ord som gäller, säger Stefan.

- Jag har huvudansvaret för coachningen medan Stefan får ha koll i depån och se till så att grabbarna mår bra, säger Andreas.

Att målsättningen är slutspel gör de ingen hemlighet av.

- Även om vi har tappat flera duktiga förare, så ska laget vara tillräckligt slagkraftigt för att nå slutspel, säger Andreas.

Till sist kan vi avslöja att Masarnas nya lagledarduo arbetar utan ersättning.

- Jag tror att vi är ganska ensamma om det i elitserien. Vi har faktiskt bara ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Båda har sina civila jobb kvar vid sidan om ledaruppdraget i Masarna, Andreas som elektriker i Bollnäs och Stefan som personalchef på Avesta järnverks truckserviceavdelning.

Fakta: Nya regler

  • * Vid varje match ska det i laguppställningen förare 1-7 finnas minst en svensk junior, det vill säga en förare som uppnår högst 21 års ålder under året.
  • * De sex första lagen är kvalificerade för slutspel. Kvartsfinal 1: Lag 6-lag 3. Kvartsfinal 2: Lag 5-lag 4. Semifinal: Segraren i kvartsfinal 1-lag 2. Semifinal 2: Segraren i kvartsfinal 2-lag 1. Segrarna i semifinalen möts i final. Alla möten sker i bäst av två matcher.
  • * Lagen möts vår och höst, inte som i fjol i omgångarna efter varandra. Däremot ligger bonuspoängen fortfarande kvar. Den delas ut efter höstmatchen.

Mer läsning

Annons