Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eliten till minnesrallyt

Annons

u I morgon, lördag, körs rallytävlingen Dan Anderssons minne, som i år ingår i Supermästerskapet och Klassiska rallycupen.

Stora delar av svenska eliten finns i det närmare 200 bilar stora startfältet. De kommer att bjudas på åtta mil med mycket fina vintervägar.

Extra mycket energi har arrangören, Wesmanklubbarna, lagt på att höja säkerheten för de tävlande.

Den tragiska olyckan under Bergslagsrallyt, där en kartläsare omkom, har satt sina spår när det handlar om säkerhet i rally.

- Det värsta som kan hända är naturligtvis en olycka och inför helgens tävling har säkerhetsaspekten vägt mycket tungt, vi kommer att satsa mycket både personal och pengar på att få bästa tänkbara säkerhet, säger Leif Andersson, pressansvarig i Wessmanklubbarna.

Bakom Wesmanklubbarna står Ludvika MS, Grangärde RRC och Fredriksbergs MK.

Under de år sedan starten som Dan Anderssons minne körts har det handlat om en tävling med mest lokalt intresse.

Men årets tävling har fått betydligt högre status. Den ingår i Supermästerskapet och dessutom i Klassiska rallycupen.

Supermästerskapet är en fristående mästerskap som bland förarna i dag rankas nästan lika högt som SM.

Dessutom är det öppet för grupp H-bilar, vilket SM inte är sedan ett par år.

Klassiska rallycupen är för de som tävlar med bilar som är av äldre model, bland annat Saab tvåtakt, Volvo PV, Ford Cortina GT och en och annan Volkswagen.

Lördagens tävling är årets första för Klassiska rallycupen och ett 30-tal ekipage kommer till start.

Vid lunchtid, cirka 1,5 timme efter klassikerna, startar huvudtävlingen och i startfältet finns i stort sett hela svenska eliten.

Mats Jonsson, Mats Thorzelius, Jari Saarinen, Eddie Hörbing och hemmalöftet Tobias Johansson i den fyrhjulsdrivna klassen.

Tobias får det dock svårt att hänga med i sin grupp N- Mitsubishi i konkurrens med de övrigas grupp A-bilar.

Ett annat intressant framträdande i den fyrhjulsdrivna klassen gör Mikael Gustavsson som fått ihop sin VW Golf G 60 och ska köra för första gången på flera år.

I en likadan bil finns Esko Junttila, som hyrt en bil i väntan på att det Super 1600 projekt som Lars-Erik Kronberg håller på med ska bli klart.

Tanken var att bilen skulle ha varit klar till en start i Svenska rallyt, men så blev det inte, i år heller.

Start och mål är förlagt till centrala Ludvika med en ramp på Brända tomten. Sträckorna går i trakterna kring Grangärde och Nyhammar och både tävlande och publik kommer att bjudas på mycket fina vintervägar.

- Förra veckans töväder gjorde att det är stenhårt i botten och bara blåis, säger Leif Andersson.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons