Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekström tvingad att bryta

Annons

- Något gick sönder så det var bara att parkera och kliva ur. Det är lite synd då det gick så bra som det gjorde. Vill jag vinna mästerskapet så måste jag komma i mål, sade Mattias besviket.

Men efter det andra depåstoppet fick han vissa föraningar om att något var på gång:

-Jag kände att bilen understyrde lite.

När han bröt låg han på tredje plats i racet och hade klarat av sina två depåstopp på ett bra sätt:

-Det första depåstoppet var klockrent. Grabbarna gjorde ett bra arbete där så det var bara att tuta och köra.

Det tog bara 4,7 sekunder att byta de fyra däcken och fylla på bränsle. Det andra gick ungefär lika fort.

Så allt var upplagt för en fin avslutning för Mattias när den vänstra hjulupphängningen gav upp.

Mattias lyckades inte riktigt fullt ut i kvalet, trots att han haft snabbaste varvtid i uppvärmningen före kvalet. Det gjorde att Mattias hamnade i tredje startled i ruta sex. Han var dock fräck i starten och utnyttjade kubbningen mellan andra förare och det gjorde att han kom ut som tredje bil ur den första startböjen.

- Både jag och Martin Tomczyk fick en ganska bra start. Jag lyckades pressa mig förbi när Martin och någon Mercedesbil kom lite för långt ut och jag fick fritt fram, förklarade Mattias.

Snabbast av alla var dock Mercedesföraren Bernd Schneider. Han tog spets direkt och ledde sedan DTM-premiären från start till mål. Därmed tog Schneider sin 40:e seger i DTM.

Tvåa var Mattias Ekströms stallkamrat i Audi, Tom Kristensen, och trea blev stallets nyförvärv Heinz-Harald Frenzen. Finlands och Mercedes hopp Mika Häkkinen slutade femma.

Nu är det bara för Mattias att ladda om. Nio race återstår och nästa körs den 30 april på Euro-speedway i Lausitz.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons