Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekström snabbast på fel sträckor

Annons

Efter en av de fem sträckorna stoppades Krylbosonen av polisen.

På en 50-väg hade Ekström, enligt polisens mätutrustning, kört 63 kilometer i timmen.

- På min mätare stod det 58, inte 63, och den är alldeles nykalibrerad, säger han till TT.

Det gick ändå för fort på transportsträckan, alltså.

Påföljden? Okänd.

Ekströms kommentar?

- Åker man snabbt så ska man också få det på papper, svarar pressansvarige Jimmy Lindberg, som skämtsamt citerar Ekström själv.

I sin nybyggda Mitsubishi Lancer körde SMK Dala-föraren vägvinnande.

Men Ekström hade en svår konkurrent i den erkänt skicklige finländaren Jani Paasonen, även han i en grupp N-Lancer.

Efter två sträckor var Mattias Ekström i ledning.

Men den förlorade han på den långa tredje sträckan (Granberget 1), då Paasonen var 17 sekunder snabbare än honom (26,58,7), mycket på grund av att dalaförarens däcktryck var för högt.

Mellan finländaren och svensken fanns i det läget Kenneth Bäcklund och Per-Gunnar Andersson.

Däckproblemet åtgärdades dock inför den näst sista sträckan.

Något som gjorde att Mattias Ekström återtog förstaplatsen i stora grupp N.

Inför etappens avslutande sprintsträcka i Hagfors hade Ekström distanserat Jani Paasonen med tre och en halv sekunder.

Och där - på sprinten - var Mattias Ekström bäst i sin klass.

Tiden 2.06,6 gav honom fortsatt ledning i stora grupp N - och 16:e plats totalt efter gårdagen.

Vem hade trott att racingföraren, som nu har Jani Paasonen drygt fyra sekunder efter sig, skulle få till en sådan kanonstart?

Mattias Ekström, som i fjol plockade flera topplaceringar i

DTM-serien, har dock sagt att hans stora mål i rallykarriären är en styrning i värstingklassen.

Något som med tanke på gårdagens resultat inte verkar alldeles

omöjligt.

Eller?

CARL-JOHAN BERGMAN

Mer läsning

Annons