Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ekström helnöjd

Annons

Och det ska han nog vara. I klassen N4 ligger han femma efter första dagen, och avståndet fram till klassledaren, Stig-Olov Walfridsson, är bara 30,9 sekunder.

Och allra bäst gick det på fjärde specialsträckan, Malta, där han faktiskt var klasstvåa, bara slagen av just Walfridsson.

N4 är klassen som blivit den stora behållningen för den svenska publiken i rallyt. Efter Andreas Erikssons avkörning på andra sträckan, finns ingen svensk kvar i huvudklassen.

Men kampen om att vara bästa dalaförare är hård.

Ludvikas Tobias Johansson skuggar Mattias. Han ligger klassexa, 6,4 sekunder efter Mattias.

- Men jag är rätt så nöjd ändå, tycker Tobias.

- Det är inte stora avstånd det handlar om, och rallyt är långt. Min målsättning att vinna N4 står kvar. Och nu på slutet känner jag också att jag fått ordentlig ordning på bilen.

Frågan är ändå om inte den allra mest överraskande dalainsatsen görs av speedwayvärldsmästare Tony Rickardsson. Hans målsättning inför rallyt var att fullfölja och att inte bli sist. Inför lördagen ligger han totalt 47:a i Svenska Rallyt, och på nittonde plats av 40 kvarvarande fordon i N-klassen.

- Det har varit superbra, säger Tony.

- Jättefina vägar att åka på och en fantastisk publik. De har vinkat och hejat hela tiden. Jag har velat heja tillbaka, men det går ju inte. Jag har ju fullt upp med att hålla i ratten och se till att hålla mig på vägen.

Efter första dagen, som Marcus Grönholm i ledningen av rallyt avverkat på 48.54,1, ligger Tony faktiskt bara 7.44,2 efter. Och håller man sig till N4-klassen, är avståndet upp till ledande Stig-Olov Walfridsson 3.21,6. En verkligt strong insats av en speedwayförare som tränat rally i drygt två månader!

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons