Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eddie Hörbing körde hem Dan Anderssons minne

Annons

Dalahoppet Tobias Johansson, Ludvika MS, fick problem från början och slutade sjua.

Dagens överraskning bjöd Thomas Thunström, Ludvika MS, på när han körde in som tvåa i tvåhjulsdrivna klassen.

Wesmanklubbarna, Ludvika MS, Fredriksbergs MK och Grangärde RRC, bjöd in till en tävling med mycket fina vägar. I stort sett handlade det om åtta mil på blåis och stenhårda snövallar.

Den snö som kom under dagen gjorde inramningen av tävlingen otroligt vacker, men ställde till med stora bekymmer för förarna. Mats Jonsson, Forshaga MC, i en Ford Escort WRC, hade svårt att hitta några däck som fungerade bra på underlaget.

- Jag har provat flera olika sorter, men det är inget som fungerar riktigt bra, berättar Mats Jonsson.

Efter två sträckor låg Jonsson trea efter Eddie Hörbing, även han i en Ford WRC, och Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC.

På tredje sträckan fick Thorszelius punktering och han tappade fyra, fem minuter på att byta hjul och var därmed borta från tätstriden. På sista sträckan, som bara var drygt tre kilometer lång, slog Jonsson Hörbing med någon sekund, men sammantaget skiljde det i alla fall nästan 47 sekunder i mål.

Dalahoppet i den fyrhjulsdrivna klassen, Tobias Johansson, fick tidigt tekniska problem på sin Mitshubishi Evo 7. På första sträckan gick bultarna till bakre kardanstången och vid servicen hängde det hela i en bult.

Inför andra sträckan, den nära fyra mil långa Kullensträckan, hade servicen tankat Johanssons bil. De glömde dock att sätta tillbaka tanklocket, så bensinen stänkte ut i bagageutrymmet.

- Det stank bensin i hela bilen och jag fick en sprängande huvudvärk, som gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på körningen, säger Tobias Johansson.

Det hela släppte dock bara han fick frisk luft och inför den tredje 2,7 mil långa sträckan i Grangärde-Hästberg blev det full attack och han fick en tid bara sex sekunder långsammare än exempelvis Mats Jonssons. Starkt med tanke på skillnaden i bilar. Johansson ska inte ha en chans i sin Grupp N-bil i förhållande till WRC-bilarna.

Det räckte till slut till en sjundeplats i fyrhjulsdrivna klassen.

I samma klass blev Håkan Blomström, Horndals MK, 14:e och Mikael Gustavsson, Ludvika MS, 20:e och sist av de som kom i mål.

Den tvåhjulsdrivna klasen dominerades helt av Leif Pettersson, Göteborgs MF, Opel Corsa. Han fick dock stryk på första sträckan av Stefan Jonsson, Vännäs MK. Men på andra sträckan var det färdigåkt för Jonsson efter att ett motorfäste gått sönder.

Därefter var det inget som kunde hota Pettersson, som för övrigt kör med den bil som Peter Friberg, Ludvika MS, tidigare ägde. Han blev med sin körning åtta totalt med en rad fyrhjulsdrivna bilar efter sig.

På dagens stora överraskning bjöd Thomas Thunström, som dammat av sin gamla Opel Corsa och börjat köra rally igen.

Han klämde in sig på andra plats i klassen med en bil som har 80 hästkrafter mindre än konkurrenterna.

- Vi toppar cirka 170 km/h och de flesta i klassen går över 200 km/h, så jag kan inte riktigt fatta detta.

Noterbart är också att bröderna Thunström inte har suttit i en rallybil sedan SM-guldet hösten 2001.

Christer Steen, Svärdsjö MK, blev sjua i klassen och på åttonde plats finns Markus Hällbo, Säters MK, i en Volvo. Han blev bästa bakhjulsdrivna bil i klassen.

Övriga Dalaframgångar blev en tredjeplats i B-förare tvåhjulsdrivet för Björn Henriksson, Ludvika MS.

Klassiska rallycupen ingick i tävlingen och bästa Dalaförare blev Ola Skoog, Ludvika MS, som lånat KG "Knaggen" Backströms Volvo PV och körde in på andra plats i klass 3.

Inte mindre än 43 ekipage bröt tävlingen. Bland annat Anders Johnsen, SMK Dala, som rullade på tredje sträckan och Esko Junttila, Bärke MK, som bröt på första transporten efter att kompressorremmen gått av på hans inhyrda Golf G60.

Ett mindre trevligt inslag under tävlingen var att vid starten till sträcka ett var det flera publikbilar som fick påhälsning av tjuvar.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons