Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelt Finland i topp

Annons


Vem som skulle vinna rallyt var i princip klart redan på lördag kväll. Då ledde Marcus med 50,1 sekunder före Harri - och nästa man - Fords Carlos Sainz, låg ytterligare 1.31,4 efter.

Marginaler som gjorde att Peugeotstallet av allt att döma uppmanade de båda att ta det lungt och bevaka sina placeringar.

Efter sex specialsträcksegrar "nöjde sig" därför Grönholm med att bli tvåa till femma på de olika sträckorna. Det var nu istället Grönholms och Rovanperäs märkeskamrat Richard Burns som körde fort och knappade in tid på de framförvarande. Nu räckte det inte riktigt ända fram till tredjeplatsen för engelsmannen. Det saknades åtta sekunder fram till Carlos Sainz. Men en fjärdeplats blev det.

En som också ända in på slutet var med och slogs om tredjeplatsen var Kenneth Eriksson, som fick en ordentlig "nytändning" på lördagen.

- Vi justerade om centrumdifferentialen, så bilen drog mera som jag ville, berättar Kenneth. Och så började jag lita mera på Tinas noter.

SS8 på lördagen var helt ny för Kenneth. Där var han tvungen att helt förlita sig på Tina, och det gick utmärkt. Bara koncentrerad på att köra presterade han sträckans näst bästa tid, och hade startat en vandring uppåt i resultatlistan.

- "Fy fan Tina, vad fint du läste", sa han när vi kom i mål, berättade en fnittrig Tina. Och så pussade han mig på handen.

Fortsättningen av rallyt gick inte riktigt lika bra, men helt plötsligt hade de i varje fall höjt sin kapacitet. Istället för 12-13-platser på sträckorna blev det nu 5-6-platser.

Inför dagens allra sista sträcka låg Kenneth och Tina på en femteplats - värd 2 VM-poäng. Avståndet framåt till Burns var mera än 40 sekunder. Avståndet bakåt till nye finländaren Tuohino och bröderna McRae var mellan 24 och 35 sekunder.

Men det fanns ett aber. Efter näst sista sträckan kom Kenneth till servicen med en kokande kylare.

- Vi hittade inget fel, säger Kenneth. Men det mesta i kylarsystemet byttes ut.

Dock ej vattenpumpen. Och troligen var det den det var fel på.

- På transporten till sista sträckan märkte vi ingenting, säger Kenneth. Inga varningslampor. Ingen glykoldoft. Men efter fyra-fem kilometer av SS16 började motorn gå varm.

Kenneth fortsatte ändå att satsa. Efter tre mil hade han bara tappat tre sekunder till Colin McRae.

- Men motorn kokade och kompressionen började försvinna i motorn, säger Kenneth. Sju kilometer från mål var vi nere på ettan - men motorn ville inte längre, och vi fick rulla ut på ett hygge.

Där fick de båda sitta på en varsin sten och vänta på att alla andra skulle köra färdigt rallyt innan det gick att komma in på banan och hämta bilen.

- Det känns inte roligt när det gått så bra, suckar Kenneth. Och att det hela tar slut så nära målet.

- Det sticker ordentligt i hjärtat, menar Tina. Vi har ju lyckats så bra med vårt jobb - och så tar det slut så här. Men det gäller att inte grubbla allt för mycket på det, utan istället se framåt. Vi har 12 VM-rallyn kvar att plocka poäng i.

Även Pavel Janeba, teamchefen, var nöjd med Kenneths insats.

- Kenneth och Tina har gjort en mycket bra insats, menar han. De har matchat alla bilmärken i det här rallyt utom dom omöjliga Peugeotbilarna. Det visar att vi faktiskt är på väg i rätt riktning.

Nu blev det bara en Skoda som fullföljde rallyt. Och i den satt snart 56-årige Stig Blomqvist.

Med en femtondeplats svarade han för den bästa svenska insatsen - slagen av Grönholm med 8.14,5 efter drygt tre timmars specialsträckor.

Mer läsning

Annons