Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den nakna sanningen

Annons

Varför då Hamrebanan? Jo, den är belagd med asfalt och det är underlaget för det spanska rallyts 35 mil specialsträckor.

Visserligen är Mattias van vid asfalt från banracingen ute i Europa, men det är stor skillnad att ha det som underlag i ett rally:

- I DTM är det fyra-fem gånger så bred väg. I ett rally finns bara ett spår och sedan är det mer sväng i rally, förklarade Mattias när han satt i framsätet på teamets buss och bytte om.

- Det ska bli skoj att köra i Spanien och en ny erfarenhet i livet, tillade han när han tittade ut genom den regnvåta vindrutan.

Mattias och hans team, för övrigt detsamma som han har med sig i DTM-serien, satsade två dagar på träningen på Hamrebanan. Och de fick känna på asfaltkörning under de svåraste förhållandena med regn, nedfallna löv och lera på vägen.

Mattias deppade dock inte ihop utan såg bara ljust på situationen:

- I Spanien blir det 20 grader varmt och sol. Så sämre än så här blir det inte där, bara enklare.

På Hamrebanan körde han en slinga på 1,3 kilometer med flera svängar. Undan gick det ändå. Toppfarten blev 120 kilometer i timmen på den längsta raksträckan, som bara var 146 meter lång.

Mattias lade varv till varv och fram till lunch i fredags hann han med 21 varv på varvtider strax över minuten.

- Men det blir inga problem för honom att komma under minuten. Det löser han, sade Fredrik Åslund, teamets datatekniker som analyserade körningen på de snabbaste varven. Allt för att hitta de punkter på banan där det går att vinna tid genom att bland annat göra de rätta inbromsningarna i kurvorna.

Efter var tredje varv gick Mattias i depå och då var mekanikerna snabbt framme och ändrade inställningarna på bilen, fjädringen och allt annat det bara går att skruva på.

- Det här är livet. Skruva, köra, skruva och så köra igen. Allt för att trimma bilen lite till, sade Mattias i en kort paus i testandet.

- Som i en karusell.

Så beskrev kartläsaren Stefan Bergman känslan att åka rallybil med Mattias.

Och Stefan såg lika lycklig ut som en liten kille som gjort sin första sväng i någon av Gröna Lunds häftiga åkattraktioner.

Säker känner han sig också med Mattias vid ratten:

- Det är som att åka med morsan till Konsum och köpa mjölk. Mattias är en gudabenådad förare som håller sig mitt på vägen.

Stefan har kört många rallyn genom åren, men nu nöjer han sig med att sitta bredvid nyblivne DTM-mästaren när denne har tid för rallyåkandet:

- Vi har så kul när vi är ute. Då får det gärna vara lite långt mellan gångerna.

Hittills har Stefan lotsat Mattias genom tre Svenska rallyt. I år slutade det med seger.

Det spanska VM-rallyt blir deras fjärde rally tillsammans.

I Spanien i helgen åker de i vinnarbilen från Svenska rallyt, en Mitsubishi i grupp N.

Något mer Svenska rallyt i grupp N blir det dock inte för Mattias:

- Jag har varit femma, trea och så etta i klassen där. Det kan inte bli så mycket bättre.

Därför jobbar han för att få chansen att ratta en "värstingbil" 2005.

- Blir det inte en WRC-bil då kör jag inte rallyt. Då flyger jag helikopter och kollar i stället.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons