Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De får ett gott nytt år

Annons

Men hösten ända fram till jul har varit orolig för Mattias med tanke på att Audi dröjde så länge med att ge klartecken till en start i DTM.

-Det pirrade rejält i magen och jag kom så långt att jag började fundera på en plan B. Då låg rally närmast till hands men också WTCC fanns i tankarna, erkänner han.

Men innerst inne trodde han ändå på en fortsättning för Audi i DTM, det tyska standardvagnsmästerskapet, och när bilmärket för någon vecka sedan meddelade att det satsar på DTM fram till och med 2008 gick det fort. Mattias blev den förste förare Audi skrev kontrakt med och det kontraktet gäller i hela tre år.

-Det är alla pojkars dröm med ett så långt kontrakt. Jag har kämpat i många år och i början fick man vända på varje krona. Även om pengar inte är drivkraften utan kärleken till sporten, så är det okej om man också får det bra ekonomiskt.

Tidigare säsonger har han bara haft ettårskontrakt och det har skapat otrygghet.

-Det har gjort att man på hösten fått lägga tid på sådant som inte gör att man blir en bättre racerförare.

Nu finns tryggheten där och det gör att Mattias kan ge sig själv ett nyårslöfte:

- Jag ska ta tillbaka titeln i DTM år 2006.

I år blev han tvåa efter Mercedesföraren Gary Paffett. Någon chans till revansch får dock inte Mattias eftersom Paffett kommande säsong ska bli testförare i formel 1. Hård konkurrens räknar han med ändå:

- Det kommer alltid nya stjärnor och så blir det säkert så att de gamla F1-förarna som finns i DTM, Mika Häkkinen och Jean Alesi, börjar lära sig att köra standardbil.

För att säsongen 2006 ska bli så lyckosam som möjligt vill Mattias inskränka på allt resande. Därför har han och Tina sagt upp bostaden i Krylbo och nu letar de efter en lägenhet i Tyskland.

- Jag vill vara mer med Tina och hundarna. I början, när jag inte hade Tina, trodde jag att ensam var stark. Nu vill jag ha mer tid till ett riktigt familjeliv.

Tidigare säsonger har de inte haft chansen att umgås så mycket.

- Det gick till och med så långt att folk trodde att vi inte var tillsammans längre när de aldrig såg oss ihop, säger Tina.

Banden till Avestabygden kapar de dock inte. De har en tomt vid en insjö i Folkärna där de ska bygga ett hus.

-Lugnet och ron i Sverige har varit en del av framgångreceptet och det släpper vi inte, konstaterar Mattias.

I planerna på ett riktigt familjeliv ingår också barn.

-Jag fyller 40 i februari, så den biologiska klockan tickar och vi vill ha mer barn än bara våra hundar, förklarar Tina.

Därför ska kartläsaren Tina inte skriva något nytt kontakt efter att ha avverkat det stundande Dakarrallyt.

- Jag har hållit på i 15 år nu. Helt slutar jag dock inte utan det kan bli så att jag åker lite mer sporadiskt framöver.

På nyårsaftonen gör hon sin sjätte start i Dakarrallyt. Denna gång tillsammans med sydafrikanen Ginil De Villiers. De har tidigare kört fyra andra ökenrallyn tillsammans med en seger, två andraplatser och en bruten tävling som facit.

Och i Dakarrallyt gäller bara en sak: en seger.

Inte bara för äran utan också för att Tina vill sitta i högerstolen när Mattias kör Svenska rallyt nästa år.

- Det har vår sponsor lovat mig.

- Det är fortfarande en förhandlingsfråga, inflikar Mattias med ett skratt.

De har tidigare ett försök tillsammans i Svenska rallyt. Enligt rykten ska de då har varit som hund och katt i bilen. Men det har Tina en förklaring till:

-Då hade vi fått låna en bil på förmånliga villkor, under förutsättning att Mattias medverkade i en filminspelning direkt efter rallyt. Då kände jag ett ansvar för att ta bilen i mål helskinnad och det gjorde att jag läste noterna i det tempo jag tyckte att Mattias klarade av.

Mattias hade en helt annan uppfattning om hur fort det gick att köra.

-Blir det så att jag får chansen i Svenska rallyt en gång till ska jag ta det som ett vanligt jobb, lovar Tina.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons