Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dala rally cup större än någonsin

Annons

Prisvärdet i år är beräknat till cirka 110 000 kronor inklusive pokaler. När det handlar om pokaler är det en stor skillnad i år mot tidigare år. Förr har bara vinnarekipaget med förare och kartläsare fått varsin stor pokal.

- Nu får de tre främsta ekipagen i varje klass stora pokaler, både till förare och kartläsare, det känns rättvisare på något sätt, säger Filppu.

Rallysporten har växt rejält de senaste åren.

- Tävlingar som hade hundratalet startande för något år sedan har nu fått sätta ett tak på kanske 200 deltagare, poängterar Filppu.

Dala rally cup är inte på något vis ett undantag. När cupen kördes första året 1998 var det i snitt 61 startande i de sex deltävlingarna. Numera är det åtta deltävlingar och snittet förra året var 76 startande.

- Tanken med cupen är att hålla kostnaderna nere för deltagarna och dessutom vara en möjlighet för klubbarna att få in en slant.

- Dessutom ska det vara publikvänligt och självklart ska det vara mycket rallyåkning, fortsätter Filppu.

Varje år ska dessutom bjuda på lite nyheter och en ny regel som införts i år är att den förare som kommer till start i alla tävlingar får åtta extrapoäng, vilket kan bli helt avgörande i slutändan.

Den andra stora nyheten är att ungdomar utan körkort, men med körtkortstillstånd, kan prova på att köra rally. Reglerna är de samma som vid vanlig övningskörning, skillnaden är att de åker på avlysta vägar och i en rallybil.

- Tanken är att detta ska vara en plantskola som kan locka nya förare till rallysporten, säger Filppu.

Första deltävlingen i Dala rally cup sker i Uvbergsbacken i Smedjebacken i morgon, söndag, och med Bärke MK som arrangör.

Backen i Uvberget är mycket populär och en signal om det är att redan flera veckor innan tävlingen har det kommit in cirka 100 anmälningar.

- Det är många förare som tycker om att åka i backen, framhåller Filppu.

Den första och enda riktiga rallytävlingen som körs i cupen är den i Horndal. Den kommer att gå över fyra sträckor.

Ett problem som tyvärr blivit allt vanligare de senaste åren är att förarna är ute och tränar på sträckorna flera veckor innan tävlingen.

Detta är något som klubbarna kommer att ta i med hårdhandskarna med. Den som ertappas körande på sträckorna kommer att rapporteras till bilsportförbundet och får sina licenser indragna omedelbart.

- Det var ytterst nära att vi fick ställa in en tävling förra året på grund av att folk tjuvtränat och det är inget vi kommer att acceptera, säger Filppu.

Han avslöjar att klubbarna kontaktat folk som bor efter de aktuella sträckorna och de kommer att rapportera direkt om någon tränar.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons