Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för favoritbanan

Annons

- Det har tydligen varit någon schism mellan STCC-ledningen och ledningen här på banan, förklarar han varför STCC inte kört på Anderstorp på fyra år.

- Men jag körde ETCC här 2003 och då gick det bra. Jag trivs när det går fort.

Och fort går det på Anderstorp. Tomas räknar med runt 240 kilometer i timmen på flygrakan som är en kilometer lång.

- Sedan är det långa och snabba kurvor och där passar Accorden bra. Det är gott om plats på banan och det gör det inte så lätt för långsammare bilar att låsa. Det går alltid att lura sig förbi.

Allt det här gör att Tomas har siktet inställt mot pallen:

-Vi måste bara vara på pallen. Det är jätteviktigt för det är där poängen finns.

- Det enda som talar emot oss är väl extravikten, säger Tomas.

I och med segern i Karlskoga "belönades" han med 35 kilo extra i bilen till söndagens tävling. Enligt Tomas beräkningar så gör det bilen långsammare, upp emot sex tiondelar långsammare.

- Men det kanske vi kan kompensera med vår nya motor och lite nya chassidetaljer. Det gör att vi ska kunna vara med ändå och slåss om segern.

- Men det är klart, Volvo, Opel och Alfa har en fördel. De går utan vikter, tillägger han.

Den nya motorn testade Tomas under fredagen i Anderstorp och den föll ut till belåtenhet.

-Vi måste hela tiden utveckla bilen. Det går inte att vila när konkurrensen är så hård i STCC.

För Mercedesteamet från Avesta ser det nu ut att ha ordnat upp sig.

I Karlskoga var en bil klar och den rattades av Hasse Simonsson. På banan i Anderstorp är det också dags för stallchefen Tobias Johansson att göra sin premiär i årets STCC.

Något som han längtat efter en längre tid nu.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons